تأمین مالی بانک محور ساخت مسکن در جهت ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی در اقتصاد از طریق هدایت اعتبار، بسیار مهم است. ساخت و ساز مسکن یکی از عوامل اصلی ایجاد اشتغال در بسیاری از کشورهاست.
چرایی ضرورت هدایت اعتبارات بانکی به ساخت مسکن
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، مهدی هاشم‌زاده، مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاستگذاری «ماهد» در ادامه این مطلب نوشت: تأمین مسکن مناسب برای جوامع، باعث افزایش رفاه و کاهش فقر در جامعه می‌شود و از اهمیت اجتماعی بالایی برخوردار است. در همین راستا هدایت اعتبار به سمت صنعت ساخت و ساز مسکن می‌تواند زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را بهبود بخشیده و رشد اقتصادی را تسریع کند.

این اقدام می‌تواند به عنوان یکی از راهکار‌های افزایش کارآیی و بهره‌وری در بخش مسکن در نظر گرفته شود. بخش مسکن با روابط پسینی و پیشینی متعدد در اقتصاد ایران نظیر صنعت سیمان، فولاد، محصولات شیمیایی و... و همچنین نیازمندی به خدمات حوزه تعمیرات و تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی در جهت ایجاد رونق اقتصادی برخوردار است.

همچنین مشاغل مستقیم و غیرمستقیم فراوانی در بخش ساخت مسکن نهفته است. نکته بسیار مهم در جهت رونق ساخت مسکن، به کارگیری جوامع مختلف کارگری در جهت ساخت یک مسکن است. طیف وسیعی از کسب و کار‌ها در ساخت یک واحد مسکن دخیل هستند و به همین دلیل فرآیند ساخت یک واحد مسکن نیازمند کارگران در حوزه‌های مختلف است که موجب تحول در بازار کار ایران نیز خواهد شد.

از طرف دیگر با توجه به نیاز بیش از ۱۰ میلیونی مسکن درباره جمعیت ایران در دهه پیش‌رو و رسیدن موعد ازدواج دهه ۷۰ و ۸۰، ساخت مسکن در دهه پیش‌رو پایدار و ثابت است و به هیچ وجه در طرف تقاضا کمبودی وجود ندارد. از همین رو ورود و هدایت اعتبارات بانکی به بخش ساخت مسکن از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

تأمین مالی بانک محور ساخت مسکن به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم، بانک‌ها مستقیماً اعتبارات خود را به سازندگان مسکن اختصاص می‌دهند. در روش غیرمستقیم، بانک‌ها از طریق ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن، اعتبارات خود را به صورت غیرمستقیم به سازندگان مسکن اختصاص می‌دهند.

همچنین تأمین مالی بانک محور ساخت مسکن، می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد افراد و خانواده‌ها کمک کند. با ایجاد شغل‌های جدید در صنعت ساخت و ساز مسکن، تعداد بیکاران کاهش می‌یابد و افراد به دنبال فرصت‌های شغلی جدید می‌گردند. افزایش درآمد خانواده‌ها نیز می‌تواند به افزایش تقاضای داخلی و رشد اقتصادی منجر شود.

در کشور‌هایی که با مشکلات اقتصادی و همچنین رکود اقتصادی روبه‌رو هستند، هدایت اعتبار به سمت ساخت و ساز مسکن می‌تواند به عنوان یکی از راهکار‌های بهبود و تحریک رشد اقتصادی در نظر گرفته شود. با ایجاد فضایی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، می‌توان اقتصاد را احیا و به رشد و توسعه آن کمک کرد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که طی یک دهه اخیر، به دلیل ضعف‌های ساختاری در تفکر دولت پیشین در عدم دخالت در بازار مسکن، ساخت مسکن با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است و بانک‌ها نیز که سهم بالایی در تأمین مالی ساخت مسکن داشته‌اند در یک دهه اخیر به سمت فعالیت‌های غیرمولد و همچنین زود بازده رفته‌اند که سبب شده منابع بانکی بدون ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و صرفاً برای بازرگانی در جهت کالا‌های وارداتی و همچنین تقاضای سوداگرانه تخصیص یابند و فرصت هدایت اعتبار به کلی از بین رود و با وجود رشد نقدینگی، اقتصاد ایران در این دهه کوچک‌تر از قبل شده است.

باید دولت سیزدهم با به کارگیری همه ظرفیت‌های بخش بانکی، در جهت تأمین مالی ساخت مسکن و تحقق وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن اقدام کند تا بتواند علاوه بر شکستن قفل انحصار زمین و پاسخگویی به نیاز اصلی مردم، تلاطمات قیمتی در بخش مسکن را به حداقل برساند.
https://asr8.ir/vdcb.ab8urhbwziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین