ریسک‌‌‌گریزترین گروه فعال بازار مسکن در میان طیف فعالان این بازار، مالکان خانه‌‌‌هایی هستند که قابلیت تخریب و نوسازی دارند.
املاک کلنگی؛ ریسک‌‌‌گریزترین گروه فعال در بازار مسکن
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، تازه‌‌‌ترین بررسی از وضعیت بازار زمین در پایتخت نشان می‌دهد ملک کلنگی گویا حکم «طلا» را پیدا کرده است. طی هفته‌‌‌های اخیر در مناطقی از شهر تهران و به شکل معنادار در نیمه شمالی شهر، مطالبه سازنده‌‌‌ها برای شناسایی ملک کلنگی به منظور شروع ساخت‌وسازهای جدید از شکل رایج و همیشگی خارج شده و روی دیوارهای شهر آمده است.

پیش از این عموما فروشندگان و واسطه‌‌‌های فعال در بازار زمین مبتنی بر روال همیشگی بیش از هر چیز از ظرفیت فایلینگ در بستر فضای مجازی و عرضه آگهی‌‌‌های ملکی به شکل آنلاین استفاده می‌‌‌کردند. اگرچه ظاهر نصب آگهی ملکی روی دیوار تکراری به نظر می‌‌‌رسد، اما واقعیت این است که پیش‌تر این پدیده صرفا در مواقع رکود معاملات آن‌هم عموما معاملات آپارتمان‌‌‌های مسکونی آشکار می‌‌‌شد.

در مورد املاک کلنگی نیز بعضا پیشنهاددهندگان ساخت، شماره تماس خود را روی در و دیوار املاک کلنگی نصب می‌‌‌کردند. این در حالی است که اکنون پیشنهاد معرفی ملک برای مشارکت روی آگهی‌‌‌های نصب شده بر در و دیوار شهر به‌‌‌ویژه در مناطق لوکس شمال شهر به چشم می‌‌‌خورد و آگهی‌‌‌دهندگان حاضر هستند بابت این موضوع مژدگانی قابل‌توجهی پرداخت کنند.

بررسی‌ها درباره ریشه استفاده از پلیتیک متفاوت بازاریابی برای مشارکت در ساخت نشان‌‌‌دهنده وضعیت نامطلوب بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی است. تا پیش از این رکود ساختمانی عمدتا ناشی از عدم‌تمایل گروه زیادی از سازنده‌‌‌ها به فعالیت در حوزه ساخت‌وساز بود و آنها ترجیح می‌‌‌دادند در بازار متلاطم سال‌های اخیر مسکن به جای اینکه پروژه جدیدی کلید بزنند، واحدهای تکمیل‌شده از آخرین پروژه‌‌‌های ساخته شده را در ملکیت خود نگه دارند و به این ترتیب ارزش دارایی خود را حفظ کنند.

این در حالی است که اکنون حتی برای پاسخ به همان تمایل به ساخت حداقلی حاضر در بازار مسکن نیز پاسخی وجود ندارد و کلنگی‌‌‌نشین‌‌‌ها هیچ تمایلی به مشارکت یا فروش املاک خود نشان نمی‌‌‌دهند. از طرفی در سالی که گذشت بازار زمین به لحاظ نرخ تورم وضعیت ملتهب‌‌‌تری نسبت به بازار مسکن داشت و در نتیجه سطوح فعلی قیمت زمین در تهران در مقایسه با اوایل زمستان پارسال یعنی مقطع شروع جهش ارزی اخیر بسیار بالاتر رفته است.

جهش قیمت زمین به حدی است که خرید آن برای شروع پروژه‌‌‌های مسکونی جدید از استطاعت بسیاری از سازنده‌‌‌ها خارج است و در خلأ تمایل به مشارکت از سوی مالکان املاک کلنگی، رکود سرمایه‌گذاری ساختمانی در سال‌جاری می‌تواند به مراتب عمیق‌‌‌تر از هشت سال پیاپی رکودی اخیر باشد.

در هفته‌‌‌های اخیر توزیع آگهی‌‌‌های کاغذی در سطح شهر چه به شکل نصب بر در و دیوار خانه‌‌‌ها اعم از نوساز یا کلنگی و چه به صورت توزیع بین خودروها و قرار دادن آگهی زیر برف‌‌‌پاک‌کن خودروهای متوقف در حاشیه کوچه پس‌‌‌کوچه‌‌‌های مناطق شمالی به‌‌‌ویژه دو منطقه ۱ و ۳ تامل‌برانگیز بوده است.

در این آگهی‌‌‌ها از شهروندان درخواست می‌شود ملکی برای مشارکت معرفی کنند و مژدگانی دریافت کنند؛ آن هم مژدگانی بعضا تا چند صد میلیون تومانی.

تحقیق میدانی «دنیای‌اقتصاد» درباره کم‌وکیف این ماجرا نشان می‌دهد به دلیل اینکه ریسک‌‌‌گریزترین گروه فعال بازار مسکن در میان طیف فعالان این بازار، مالکان خانه‌‌‌هایی هستند که قابلیت تخریب و نوسازی دارند، این افراد به خاطر نااطمینانی نسبت به آینده قیمت مسکن، وضعیت تورم عمومی و اثر آن بر بازار ملک، نامشخص بودن وضعیت نرخ ارز در آینده و در یک کلام به دلیل انتظارات تورمی که تحت‌تاثیر شرایط وجود دارد، ترجیح می‌دهند وارد هیچ‌‌‌شکلی از معامله ملکی یا پروژه تخریب و نوسازی نشوند.

اما چرا مالکان املاک کلنگی ریسک‌‌‌گریزترین گروه فعال در بازار مسکن محسوب می‌‌‌شوند؟ پاسخ روشن است؛ پارامتر سنی عموم کلنگی‌‌‌نشین‌‌‌ها موجب این درجه از احتیاط و ریسک‌‌‌گریزی شده است. بسیاری از مالکان و ساکنان املاک کلنگی در نقاط مختلف شهر در گروه سنی سالمندی قرار دارند و در نتیجه عجیب نیست در بازاری که حتی میانسال‌ها با مداقه و احتیاط زیادی هر نوع تصمیم ملکی را بالا و پایین می‌کنند، دُز ریسک‌‌‌گریزی سالمندان بیشتر باشد.
 
https://asr8.ir/vdcjfxeozuqex.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین