مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور 6 دلیل گران شدن گوشت قرمز را بیان کرد.
چرا گوشت قرمز گران شد؟
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، افشین دادرس در پاسخ به اینکه تولید‌کنندگان دام سبک کشور چه مشکلاتی دارند، گفت: مهمترین مشکل آنها کمبود نقدینگی است که سرمایه در گردش برای تامین نهاده مورد نیاز خود ندارند، بانک‌ها در سال جاری تسهیلاتی در این مورد نداده‌اند.
 
وی افزود: از سوی دیگر قرار بود که وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به دامداران «دامدار کارت» بدهد که با شارژ کردن آن کمکی به تامین نهاده بکند اما امسال این کارت را شارژ نکرده است.
 
به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر دام مبلغ 500 هزار تو‌مان به حساب دامدار کارت واریز می‌کرد که آنها بتوانند نهاده موردنیاز را خریداری کنند، این اقدام سال گذشته انجام شده بود اما امسال تقریبا متوقف شده است.
 
دادرس ادامه داد: علاوه بر این قرار بود که به دامدار نهاده مدت‌دار بدهند یعنی پول آن را 3 تا 4 ماه دیگر دریافت کنند و به جای آن گوشت تحویل بگیرند و این کار هم انجام نمی‌شود.
 
به گفته وی، خرید گوشت از دامداران هم که معمولا توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور انجام می‌شد نیز به صورت  محدود در برخی استان‌ها انجام شد و ادامه نیافت.
 
مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور گفت:‌ از سوی دیگر قاچاق دام به کشور‌های دیگر هم وجود دارد، ‌کاهش ارزش پول کشور، دام ما را برای آنها ارزان کرده است و به این دلیل میل به قاچاق هم بیشتر شده است.
 
دادرس تاکید کرد: مجموعه ای از این مشکلات موجب شده است دامدار دام خود را زودتر از موعد و حتی دام مولد خود را روانه بازار کند و طبق آمار مرکز آمار ایران جمعیت دام سبک کشور هم کم شده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس گزارش چند روز پیش مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک نسبت به بهار 1401 حدود 5 میلیون راس کم شده و نیز تعداد دام های مولد هم حدود 1.2 میلیون راس کاهش یافته است.
 
مدیر‌عامل اتحادیه دام سبک کشور تصریح کرد: بررسی‌های میدانی کارشناسان‌ نشان می‌دهد که جمعیت دام کشور بیشتر از آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران و حدود یک سوم (33 درصد) کاهش یافته است.
 
دادرس در پاسخ به اینکه اگر کشتار دام بیشتر شده مفهوم آن این است که عرضه در بازار در مقطعی رشد کرده است، پس چرا قیمت گوشت کاهشی نشده است؟ گفت: به دلیل عدم نظارت بر بازار است که قیمت‌ها بی‌محابا رشد کرده است.
 
به گفته وی، واردات گوشت از کشورهای آفریقایی، رومانی، روسیه، مغولستان، هند انجام می‌شود و سال گذشته 48 هزار تن واردات گوشت انجام شده است.
https://asr8.ir/vdch.wnit23nw-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین