به گفته یک کارشناس بازار ارز، راه تعامل با گروه‌هایی که در حوزه‌های پولی و ارزی در کشور فعالیت می‌کنند، تجربه کشورهای توسعه یافته و در عین حال شرایط بازار منطقی ترین روش ها برای تثبیت نظام پولی و ارزی کشور است؛ مداخلات امنیتی هیچ‌گاه مشکلات ارز و تورم را حل نکرده است.
مداخلات هیچ‌گاه مشکلات ارز و تورم را حل نکرده است
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، حمید حاج اسماعیلی با اشاره به انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: در سال ۹۶ که یک بازنگری در قانون و مقررات و آیین نامه نظارتی بانک مرکزی برای موسسات پولی و بانکی و ارزی ایجاد شده، کنترل بانک مرکزی روی بازار بیشتر شده است و در همین خصوص هم قانون گذار اختیارات بیشتری را در برنامه ششم به بانک مرکزی برای نظارت بر موسسات درنظر گرفته است.

وی افزود: این موضوع باعث شده تا بانک مرکزی از توسعه تشکل‌های صنفی در حوزه پولی و ارزی جلوگیری کند و آنها محدود به همان فعالیت‌های حوزه تخصصی خودشان نگه دارد. از همین رو بخشی از اتفاقاتی که طی چندسال اخیر شاهد هستیم و به نفع شرایط کشور هم نبوده، مقرراتی است که قانون گذار در خصوص بانک مرکزی و تشدید انها در کشور برعهده بانک مرکزی گذاشته و باعث شده تا محدودیت‌های بیشتری برای فعالیت‌ها و خصوصا جنبه صفنی آنها، ایجاد شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که ممکن است انحلال کانون صرافان بازار ارز را به سمت زیرزمینی شدن ببرد یا نه، گفت: تجربه نشان داده مداخله دولت و بانک مرکزی به صورت دستوری و یا امنیتی در بازار ارز هیچ گاه مثبت نبوده است؛ بنابراین این روش هرگز موثر و موفق نخواهد بود و قطعا اگر ادامه پیدا کند تاثیر منفی در بازار خواهد داشت و حتی باعث جهش در قیمت‌ها خواهد شد.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: دولت و بانک مرکزی نباید اتفاقات گذشته را در خصوص بازار ارز دنبال کند و این اصلا به نفع کشور نیست و حتی می‌تواند مشکلات بیشتری را هم ایجاد کند. راه تعامل با گروه‌هایی که در حوزه‌های پولی و ارزی در کشور فعالیت می‌کنند، تجربه کشورهای توسعه یافته و در عین حال شرایط بازار منطقی ترین روش‌ها برای تثبیت نظام پولی و ارزی کشور است؛ مداخلات امنیتی هیچ گاه مشکلات ارز و تورم را حل نکرده است.

وی افزود: مدتی شاهد این بودیم که دولت با اخباری که منتشر می‌کرد نسبت به توقف افزایش نرخ ارز توانسته بود این شرایط را در بازار ایجاد کند. پول‌هایی که طی روزهایی اخیر نشان داد که واقعیت ندارد، مانند آزاد سازی پول‌های ایران از کره جنوبی و اقداماتی که در خصوص عراق صورت گرفته، قرار بود که بخش زیادی از طلب ایران به صورت اسکناس آزاد شود و این مانوری بود که دولت برای کنترل نرخ ارز از آن استفاده ابزاری زیادی می‌کرد.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: اطلاعات روزهای اخیر آن مانور را خنثی کرده و دولت با شرایط تورمی که تشدید پیدا کرده است، بیم این می‌رود که شاهد افزایش نرخ ارز باشیم و بانک مرکزی به ناچار برای جلوگیری از جهش‌ها شاید مبادرت به دستورات و مداخلات تشدید کننده دربازار ارز روی بیاورد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه بر اساس منطق به دولت توصیه می‌کنیم که اجازه دهید در کشور ثبات باشد و مردم در کسب و کارها فعالیت کنند، گفت: باید یک دوراندیشی منطقی در حوزه اقتصاد که هم می‌تواند منافع دولت را تامین کند و در عین حال باعث ایجاد فعالیت‌های منطقی برای صاحبان سرمایه و تولید کنندگان باشند.
 
https://asr8.ir/vdcg.u9wrak9xwpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین