دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: از همکارانم در سازمان منطقه آزاد کیش خواستم همکاری حداکثری در چارچوب ضوابط با پروژه پدیده در کیش انجام شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد: درخواست کردیم منطقه آزاد کیش با پروژه پدیده همکاری کند
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، حجت‌الله عبدالملکی امروز، ۲۷ تیر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که امروز در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، در خصوص پروژه پدیده شاندیز در جزیره کیش گفت: ما در دوره مدیریتی جدید از همکاران کیش درخواست کردیم پروژه پدیده در کیش اجرا شود و بازدهی لازم را داشته باشد.

وی افزود: این پروژه چالش‌های بسیار بزرگی داشته و شاید ۲۰۰ هزار نفر از مردم ایران به جهت سهام‌داری در این پروژه دچار خسارت شدند.

وی خاطرنشان کرد: ما ایران را سرزمین ناشناخته سرمایه‌گذاری و تولید در دنیا می‌دانیم. هزینه تولید، نیروی انسانی، انرژی، زمین، مواد اولیه و به طور کلی هزینه تولید در اقتصاد ایران پایین است. زیرساخت‌های کشور هم برای تولید مطلوب است؛ به خصوص بعد از انقلاب اسلامی که توسعه بسیار جدی در زیرساخت‌های کشور داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: در دولت سیزدهم سیاست ملی به سمت توسعه صادرات رفته و موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شده است. کشور ما سال گذشته رکورد صادرات غیر نفتی را زد. تراز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ما مثبت است و این مناطق سال گذشته ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار صادرات داشتند؛ در حالی که واردات آن‌ها کمتر از چهار میلیارد دلار بوده است. سال گذشته تراز تجاری هفت منطقه آزاد ما ۷۷۰ میلیون دلار مثبت بود. ما قائل به محدودیت واردات در مناطق آزاد نیستیم، زیرا خلاف تئوری این مناطق است.

وی اضافه کرد: در دولت گذشته محدودیت‌هایی در زمینه واردات اعمال شد که ما به دنبال حذف این محدودیت‌ها هستیم. آزادی تجارت در مناطق آزاد موجب افزایش صادرات می‌شود. ما به دنبال توسعه صادرات، شتاب بیشتر آن و برطرف شدن موانع تجاری هستیم. تقویت دیپلماسی اقتصادی منجر به تحرک تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ورود پیدا می‌کنند ابتدا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مدنظر آن‌‎ها است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ایران در سال حدود ۲۰۰ میلیارد دلار تراکنش بین‌المللی دارد، تصریح کرد: این ۲۰۰ میلیارد دلار چگونه جابه‌جا می‌شود؟ ما ارز را برای تامین نیاز‌های بین‌المللی کشور نیاز داریم. اگر در یک نظام تهاتری صادرات اتفاق بیفتد و نیازمندی‌های کشور وارد شود، کار عاقلانه‌ای است. بسیاری از کشور‌های بزرگ نیز این کار را انجام می‌دهند. علیرغم مباحثی که در کشور مطرح می‌شود، اقتصاد ایران در سطح بین‌الملل پویا است. در زمینه نفت در دولت گذشته این موضوع مطرح می‌شد که نمی‌توانیم نفت بفروشیم، اما اکنون ما هر مقدار نفت تولید می‌کنیم، بعد از مصرف داخلی بقیه را می‌فروشیم. ایران جایگاه سوم تولیدکنندگان نفتی اوپک را پس گرفته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: اگر تحریم نباشیم کار‌ها سهل‌تر اتفاق می‌افتد، اما از این مسائل عبور کردیم. مسئله تحریم برای سرمایه‌گذاران خارجی حل شده است و می‌دانند چگونه نقل و انتقال دولتی را انجام دهند. الان مسئله ما طرح‌های سودآور است. تحریم‌ها در بلندمدت بلااثر می‌شوند و این برای ایران اتفاق افتاده است. آمریکایی‌ها تمام ابزار خود را برای جنگ اقتصادی از دست دادند و اکنون در زمینه حجاب، جنگ‌های شناختی و تحریک جوانان دست گذاشتند، این موضوع به خاطر این است که در جریان جنگ اقتصادی شکست خوردند.
https://asr8.ir/vdci.uarct1avybc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین