با توجه به ارقام زیاندهی صنعت خودرو، مشخص میشود خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت که به عنوان بنگاههای اقتصادی ذاتا باید سود بدهند، سود که نمیدهند هیچ، زیان روی زیان نیز میگذارند.
هر اتفاق و حادثهای درسهایی دارد که خرد به آموختن آن توصیه میکند. البته میتوان چشمها را بست و هزینههای آتی این نیاموختن را به خسران آن حادثه افزود؛ اما دیگر چه حادثهای بزرگتر از اتفاق بالگرد باید رخ دهد تا ما درسهایش را بیاموزیم؟ نگارنده دو درس بزرگ را در آن مستتر میداند.
اینبار برای حضور در جیتکس و مدتی که در دبی بودم ماشین کرایه کردم؛ یک اسپورتیج ۲۰۱۷ که جزو سطح پایینترین ماشینهای موجود در امارات محسوب میشود؛ به هزینه روزانه ۱۱۰ درهم که تقریباً جزو کمترین هزینههای پرداختی برای کرایه ماشین در دبی است.
هنگامی که در اکسپند نورثاستار قدم میزدم، به کارگاهی برخوردم که بسیار متفاوت از ترندهای روز، از محصولی میگفت که قصد دارد به صنایع برای ارتقای خود کمک کند. اینجا بود که با کمپانیای به نام «لامازو» (LlamaZOO) آشنا شدم.
نمایشگاه جیتکس روز گذشته تمام شد. خود اماراتیها میگویند بزرگترین نمایشگاه فناوری دنیاست. طول و عرض نمایشگاه و زرقوبرقی که در همه سوراخسمبههای آن هم تعبیه کردهاند تقریباً همین را میگوید؛ جایی برای فک انداختن و دعوی بزرگترین و بهترین بودن در حوزهای که مدعیان زیادی دارد.
«برای شرکتها تنها یک مسئولیت اجتماعی وجود دارد و آن حداکثرسازی سود برای سهامداران است. دخالت شرکتها در امور اجتماعی میتواند به کاهش بهرهوری و افزایش هزینهها منجر شود».
ایرانیها از نظر کمیت حضور قابل توجهی در رویداد جیتکس دارند، اما از نظر کیفیت ضعیف ظاهر شدهاند و تأثیر کمی دارند. برداشتم این است که درباره اهمیت حضور در رویداد جیتکس بین ایرانیها یک طیف وجود دارد. یکسری در یک طرف طیف، جیتکس را یک رویداد مهم میدانند و یکسری در سمت دیگر این طیف، آن را رویدادی کماهمیت میدانند.
جیتکس ۲۰۲۳ روز دوشنبه ۲۴ مهرماه شروع میشود؛ بخش استارتاپیاش اما از فردا. این ۴۳امین جیتکس تاریخ است. با توجه به این که جیتکس از سال ۱۹۸۱ شروع شده اگر سالی یک جیتکس برگزار میشد، امسال باید ۴۴امین دورهاش میبود؛ ولی یکی کمتر است به خاطر آن سالی که کرونا رویدادها را یکی پس از دیگری تعطیل میکرد. همان کرونایی که سبیت را برای همیشه خاموش کرد.
سرمایهگذاری در صنعت و بهویژه در صنعت فولاد، در دوران انقلاب اسلامی ایران، روندی روبهرشد به خود گرفته و تجربه، توان، عملکرد اقتصادی، اشتغالزایی و کارآفرینی صنعت پررونق و پربرکت فولاد نشان داده است با توجه به منابع و زیرساختهای صنعتی و معدنی و توان و تخصص نیروی انسانی داخل کشور، توسعه صنعت فولاد یکی از بهترین راههای تأمین منافع ملی و توسعه پایدار ...
وقوع انقلابهای علمی به پدیدهای اجتنابناپذیر تبدیل شده است. فاصله زمانی میان انقلاب کشاورزی تا انقلاب بورژوازی به نسبت فاصله میان انقلاب سوم و چهارم صنعتی به طرز شگفتآوری کاهش یافت و انقلاب چهارم هنوز به تکامل نرسیده، صحبت از پنجمین انقلاب به میان آمده است؛ البته درهمتنیدگی مرزها از انقلاب صنعتی سوم (TIR) به بعد به گونهای است که گاه ...
در هفته گذشته تپسی در ایران هک شد و اطلاعات ۶ میلیون راننده و بیش از ۲۷ میلیون مسافر و ۱۳۶میلیون سفر به سرقت رفت که آدرسها و حتی رمز کارتهای افراد هم شامل میشود. چند روز بعد از هک تپیس نیز خبر آمد که اطلاعات ۱۹ کارگزاری بیمه، به قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش گذاشته شده اند که شامل اطلاعات خصوصی افراد هم میشوند.
رویداد برند کارفرمایی در نوع خودش یک اتفاق بود. آدمهای حوزهای تخصصی که پیش از این تنها در دو جا فرصت حضور و دیدار داشتند، این بار در محفلی جمع شدند که تماماً به آنها، دغدغهها، دستاوردها و چالشهایشان اختصاص داشت.
تعامل نشر دیجیتال با نشر مکتوب یک اتفاق قطعی است. تشریح آیندهپژوهی نشر، نیازمند بررسی ۲ پارادایم مهم است. نخست باید پیشبینی کنیم که صنعت نشر در آینده دستخوش چه تحولاتی خواهد شد؟
برای طراحی محتوا و راهبرد بینش رویداد برند کارفرمایی در سه هفته گذشته با بسیاری از مدیران ارشد کسبوکارهای نوآور کشور گپ زدم و مشورت کردم و تلاشم این بود که ببینم کدام مسائل این روزها برایشان دغدغه بیشتری ایجاد کرده است. دغدغهها و گرفتاریهای کسبوکاری در حوزه منابع انسانی هم یکی، دو تا نیست.
کمتر از یک ماه تا پایان نیمسال نخست ۱۴۰۲ باقی مانده است. بازار سهام که از ابتدای سال با فرازوفرودهای بسیار همراه بوده است، اکنون در نقطهای قرار گرفته که مورد رضایت سهامداران نیست. شاخص کل بورس اوراق بهادار همچنان زیر سطح ۲میلیون واحد قرار دارد و فاصله زیادی از نقطه شروع سال گرفته است؛ از اینرو به نظر میرسد پرونده معاملاتی بازار مذکور با نوسان مستمر ...
تحتتاثیر «کمپین تحریم خودروی داخلی» بهشدت کاهش یافت و بهدنبال آن عموم خودروهای موجود در بازار، نسبت به گذشته ارزانتر شدند. دلیل اصلی این کمپین، پایینبودن کیفیت و بالابودن قیمت فروش از سمت خودروسازان بود.