۵۵ روز قبل افزایش نرخ خوراک به تصویب دولت رسیده و دیروز صدای آن در آمد و بازار سهام در این مدت در تحلیل شوک ناشی از سقوط روز تصمیم دولت مانده بود.
55 روز طول کشید تا صدایش در آید | سود رانت‌دارها و ضرر مردم
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، بورس تهران از ابتدای سال مدتی در حال درجا زدن بود و فعالان این بازار در انتظار یک محرک برای حرکت صعودی مجدد بازار بودند اما دقیقا برعکس این انتظارات رخ داد و بازار با یک محرک منفی، روند نزولی را در پیش گرفت.

روز گذشته نامه‌ای منتشر شده که حاکی از تصویب افزایش نرخ خوراک گاز صنایع است.  نکته جالبی که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد و در نامه آمده، تاریخ جلسه هیئت وزیران است که همزمان با ریزش اردیبهشت ماه بازار است.

بله ۵۵ روز قبل افزایش نرخ خوراک به تصویب دولت رسیده است و دیروز صدای آن در آمد و بازار سهام در این مدت در کما بوده است. در اولین روز بعد از تصویب افزایش نرخ خوراک شاخص کل بورس اوراق بهادار یکی از سیاه ترین روزهای معاملاتی خود را پشت سر گذاشت و با ریزش بیش از 150 هزار واحدی همراه شد.

ریزشی که هیچکس دلیل شدت آن را نمی‌دانست و همه در آن روز دنبال دلیل برای قفل شدن بازار در صف فروش بودند فارغ از آنکه برای یافتن دلیل باید رانت داشته باشند و نه قدرت تحلیلی!

بورس تهران درحالی ۲ ماه گذشته با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بوده است که در این مدت انتشار نامه ایران خودرو مبنی بر توقف خط تولید و همچنین انتشار نامه امروز مبنی بر افزایش نرخ خوراک حاکی از یک شکاف اطلاعاتی مهم بین سهامداران خرد و شرکت‌ها و افراد وابسته به ارگان‌های دولتی‌ می‌باشد.

در روز ۱۸ اردیبهشت و ریزش سنگین بورس آن را دوشنبه سیاه نامیدیم اما به نظر دیروز سیاه‌ترین روز در تقویم سرمایه گذاری کشور بودروزی  که متوجه می‌شوید افرادی با داشتن رانت اطلاعاتی آوار سهامشان را بر سر سهامدار خرد ریختند و سود کردند و رفتند!

به عبارت دیگر، دولت هفدهم اردیبهشت ماه نرخ خوراک گاز صنایع را به ۷ هزار تومان افزایش داد و همزمان شاخص بورس هم ۱۵۰ هزار واحد و پس از آن ظرف دو ماه تا ۳۵۰ هزار تومان سقوط کرد و تأخیر بیش از ۵۰ روزه در رسیدن این مصوبه به دست سهامداران موجب شد سهامداران حقوقی با استفاده از رانت اطلاعاتی به سود‌های کلان دست یابند و سهامداران خُرد ۴۰ درصد ضرر کنند.

اما «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت با رد این ادعا گفت: «این سوءبرداشت ناشی از عدم دقت حوزه اداری دبیرخانه هیأت دولت بود و اگر چه این موضوع در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت وزیران مطرح شد اما تصویب نشد و برای بررسی و اعلام نظر کارشناسی به یک کارگروه و کمیته‌ ارجاع شد».

وی خاطرنشان کرد: «کمیته و کارگروه مذکور اواخر خرداد ماه نتیجه بررسی‌ها را به هیأت دولت اعلام کرد و در واقع زمان نهایی تصویب و ابلاغ مصوبه مذکور اواخر خرداد ماه بوده است و در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت دولت، هیچ تصمیم قطعی در این خصوص غیر از ارجاع امر به یک کارگروه و کمیته اتخاذ نشده بود».

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نامه‌ای خطاب به شرکت‌ها خواستار شفاف‌سازی درباره اخبار و شایعات منتشر شده در خصوص نرخ گاز خوراک و سوخت در سال ۱۴۰۲ شد.

وی از شرکت‌های مشمول خواست که در اجرای مفاد دستورالعمل اجرای افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، در صورت هر گونه تغییر در نرخ گاز خوراک یا سوخت دارای آثار مالی با اهمیت بر نتایج عملکرد شرکت، مراتب را در اسرع وقت به همراه آثار مالی مربوطه به نحو مقتضی افشا کنند.
https://asr8.ir/vdca.anuk49n6a5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین