آمار وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد از تعداد 871 هزار و 861 نفر واجد شرایط اخذ تسهیلات نهضت ملی مسکن، تعداد 802 هزار و 804 نفر (در حدود 92 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند.
بانک های خصوصی خارج از گود مسکن سازی
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در قالب نهضت ملی مسکن هم‌اکنون 2.5 میلیون واحد در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و از این تعداد 1.8 میلیون متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند و 700 هزار متقاضی نیز مراحل اولیه برای معرفی به نظام بانکی را طی می‌کنند.


از طرفی از 1.8 میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن که برای دریافت تسهیلات به نظام بانکی معرفی شده‌اند، 800 هزار متقاضی موفق به انعقاد قرارداد تسهیلات با بانک شدند. از طرفی به گفته سازندگان و فعالان در حوزه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، انعقاد قرارداد با نظام بانکی به معنای دریافت تسهیلات نیست و واریز تسهیلات نیاز به زمان زیادی دارد.


مطابق قانون جهش تولید مسکن، نظام بانکی مکلف به پرداخت سالانه 20 درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن است اما در طول 3 سال گذشته عملکرد بانک‌ها با تعهدات قانونی فاصله دارد.


طبق آمار سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی، تا روز گذشته ‌از تعداد یک‌ میلیون و 752 هزار و 978 نفر متقاضی معرفی‌شده به بانک‌های عامل در کل کشور، تعداد 411 هزار و 60 نفر به بانک‌های عامل برای اخذ تسهیلات موصوف مراجعه نکرده‌اند. از تعداد یک‌ میلیون و 341 هزار و 919 نفر‌ متقاضی که برای اخذ تسهیلات مذکور به بانک‌های عامل مراجعه کرده‌اند، تعداد 470 هزار و 508 نفر (در حدود 35 درصد از مراجعه‌کنندگان) بنا به دلایل مندرج در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک مورد نیاز، نداشتن وثایق قابل ‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و غیره، فاقد شرایط لازم به منظور اخذ تسهیلات هستند.


آمار وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد از تعداد 871 هزار و 861 نفر واجد شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد 802 هزار و 804 نفر (در حدود 92 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن توسط بانک‌های دولتی بوده و اکثر بانک‌های خصوصی عملکردی در حد صفر در دوسال گذشته در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دارند و این بانک‌ها به تعهد خود عمل نکرده‌اند. برای تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن، با وجود مشارکت نداشتن بانک‌ها، تلاش شده تا با استفاده از منابعی مانند صندوق ملی مسکن، فروش املاک مازاد دولتی و تأمین زمین از دستگاه‌های دولتی، به متقاضیان تأیید شده که زمین به آنها تخصیص داده شده و ساخت را شروع کرده‌اند منابع از محل بانک‌های دولتی تعلق بگیرد. یکی از سازندگان نهضت ملی مسکن که حدود 1400 واحد را در این شهر ساخته در پاسخ به «ایران» در خصوص نحوه دریافت تسهیلات ساخت گفت: در دریافت تسهیلات ساخت مشکلی نداشتیم و وام 550 میلیون تومانی را بتدریج و براساس قرارداد و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها دریافت می‌کنیم.


به گفته این فعال انبوه‌ساز، دولت تلاش کرده به رغم غیبت بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، ساخت و ساز واحدها را به پیش ببرد و شروع ساخت 2.5 میلیون واحد نشان می‌دهد بعد از تأمین زمین، ساخت و ساز وارد فاز اجرایی شده است. مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن در سراسر کشور یکسان و به میزان 550 میلیون تومان است که بر طبق پیشرفت فیزیکی پروژه به آن تزریق می‌شود. بازپرداخت تسهیلات با سود 18 درصد است و با سیاست دولت، این بازپرداخت تسهیلات پلکانی و در دو سال اول با فشار مالی کمتری از متقاضی دریافت می‌شود و میزان بازپرداخت حدود 5 میلیون تومان در ماه است. بر این اساس سود تسهیلات برای 4 دهک اول حدود 5 تا 2 درصد است.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار مستأجر

علاوه بر تأمین مالی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، برای حمایت از مستأجران هم تسهیلاتی در قالب وام ودیعه مسکن به مستأجران متقاضی و واجد شرایط پرداخت می‌شود. در این خصوص مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن توسط بانک‌ها به بیش از ۴۴۵ هزار متقاضی خبر داد.


سیداحمد خادمیان به تشریح روند ارائه تسهیلات ودیعه مسکن توسط بانک‌ها پرداخت و افزود: تاکنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه مربوط در وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کردند که از این میزان متقاضی ثبت‌نام شده، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند.


مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن ادامه‌داد: از تعداد حائزان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر عقد قرارداد کردند.

خادمیان تصریح‌کرد: با توجه به تکلیف قانونی، ضرورت دارد تا بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات به معرفی‌شدگان سرعت بدهند.

بر اساس این گزارش از مجموع حدود 3 میلیون و 200 هزار متقاضی وام ودیعه و وام نهضت ملی مسکن، یک میلیون و 200 هزار نفر تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.
 
https://asr8.ir/vdcj.8exfuqehtsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین