به گفته رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، طبق برنامه‌ای که همراه اول دارد تا الان حدود ۴۰۰ سایت ۵G در کشور راه‌اندازی کردیم و قرار است آن را به ۱۰۰۰ مورد برسانیم.
راه‌اندازی ۴۰۰ سایت ۵G در کشور توسط همراه اول
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، مراسم افتتاحیه و نشست خبری آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صبح امروز برگزار شد. هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه، توسعه اکوسیستم ۵G و کمک به فعالان این حوزه برای فراهم‌کردن امکانات است. به گفته مسئولان همراه اول، این آزمایشگاه با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاسیس شده و سعی در ایجاد پلی بین صنعت و دانشگاه را دارد.

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به اینکه تصور عام این است که نسل پنجم نیز مانند نسل‌های پیشین ارتباط سیار خیلی زود منقرض شوند، گفت: «با اتفاقاتی که الان درحال رخ دادن است، این تصور محقق نخواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری بزرگی روی تولید تجهیزات ۵G انجام شده که، بلوغ تدریجی و افزایشی تکنولوژی‌ها و تکمیل استانداردها را به دنبال دارد.»

به ۱۰۰ درصد استانداردهای ۵G نرسیده‌ایم

او همچنین گفت: «هنوز به ۱۰۰ درصد استاندارد ۵G در تجهیزات نرسیده‌ایم. در نتیجه پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۵ همچنان ۵G در حوزه استانداردسازی توسعه پیدا کند. براساس شواهد، احتمالا ۶G نسلی باشد که بعد از ۲۰۳۰ آن را داشته باشیم.»

به گفته شاه‌منصوری در دنیا هم سرمایه‌گذاری در حوزه ۵G در دوسه سال گذشته شروع شده است. درواقع کشورها از سال ۲۰۱۹ استانداردها را متوقف و به سمت توسعه محصولات رفته‌اند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون سایت ۵G در دنیا داریم اما این آمار از لحاظ پوشش هنوز به ۳۰ درصد پوشش ۴G هم نرسیده است، توضیح داد: «در کشورما هم بحث فرکانش قرار است به زودی وارد فاز مزایده‌ شود. وقتی فرکانس ۵G اختصاص داده شود توسعه نیز روند سریع‌تری می‌یابد.»

او ادامه داد: «طبق برنامه‌ای که همراه اول دارد تا الان حدود ۴۰۰ سایت ۵G در کشور راه‌اندازی کردیم و قرار است آن را به ۱۰۰۰ مورد برسانیم. امیدواریم مشکل گوشی‌های مجهز به نسل پنجم اینترنت سیار هم حل شود ولی فعلا رویکردمان استفاده از مودم است.»

شاه‌منصوری درباره ماهیت تشکیل آزمایشگاه‌های نسل پنجم اینترنت سیار گفت: «ما اسم آزمایشگاه را ۵G اوپن لب گذاشتیم. مثل تمام اوپن لب‌هایی که به صورت استاندارد در دنیا وجود دارند. اوپن لب‌ها مراکزی برای رفت‌وآمد پارتنرهای شرکت‌ها هستند.»

او اضافه کرد: «وقتی اپراتوری چنین آزمایشگاهی راه‌اندازی می‌کند، هدفش این است که در این فضا در حوزه تولید محصولات و ارائه سرویس با پارتنرهای خود همکاری کند. هدف ماهم از راه‌اندازی این آزمایشگاه کمک به توسعه اکوسیستم آی‌سی‌تی کشور در حوزه ۵G است.»

او همچنین درباره نقش معاونت علمی و فناوری در طراحی این آزمایشگاه با بیان اینکه طرح اولیه‌اش سه سال پیش ریخته شد، گفت: «معاونت علمی همچون هاب اکوسیستم دانش‌بنیان کشور است که می‌تواند در رونق این آزمایشگاه به ما کمک کند. ما سعی کردیم در این آزمایشگاه تمام زیرساخت‌های لازم در شبکه مخابراتی ۵G را فراهم کنیم.»

اقتصاد ۵G در دنیا توجیه‌پذیر نشده است

شاه منصوری در پاسخ به دیجیاتو درباره احتمال استقبال صنعت از اینترنت ۵G در کشور گفت: «سال ۲۰۱۵ توجیهاتی برای ۵G وجود داشت که قرار است شبکه‌ای باشد که علاوه بر انسان‌ها تمام اشیا را نیز شامل شود. همچنین بتواند همزمان با سرعت بالا به کاربرهای زیادی سرویس بدهد. بیش از یک میلیارد سایت ۵G در دنیا وجود دارد که به ۲۰ درصد اهداف ۵G در کل دنیا نیز نرسیده است. تقریبا بزرگ‌ترین وجه تمایز ۵G سرعت بالای آن است. درحالیکه هدف از طراحی آن رسیدن به سرعت بالاتر نبود.»

به گفته او وقتی تکنولوژی توسعه می‌یابد به موازات آن بازار نیز باید رشد کند. اینکه چرا در دنیا این اتفاق برای ۵G نیفتاده این است که هیچ اپراتوری در دنیا نتوانسته اقتصاد ۵G را توجیه‌پذیر کند. او همچنین گفت: «اتفاقی که باید رخ دهد این است که بازار هم باید از حالت سنتی خارج شده و کشش در آن ایجاد شود. ضمن اینکه قیمت تجهیزات کاهشی باشد تا بازار هم از آن استقبال کند اما این تنها چالش کشور ما نیست.»

محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات هم در این نشست گفت: «از یک سال اخیر ماموریت‌های معاونت علمی در حوزه توسعه اکوسیستم به دو بخش تقسیم شد. بحث توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به دو بخش موازی تفکیک شدند. اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاد این بود که اقتصاد دانش‌بنیان توسعه یافت ونیاز بود که توسعه فناوری هم به موازات آن صورت گیرد.»

او ادامه داد: «به همین دلیل یکی از حوزه‌های بسیار مهم بحث ارتباطات و اتصال‌پذیری است که به عنوان یک ستاد تعریف شد. اگر بخواهیم مصداق اتصال‌پذیری و ارتباطات را در حوزه فناوری ببینیم، بحث اینترنت اشیا و نسل پنجم اینترنت از مهم‌ترین این مصداق‌ها است.»

به باور او وظیفه معاونت علمی تسهیلگری در چنین اموری است. او همچنین گفت که در بحث اینترنت اشیا هم معاونت علمی دنبال این است تاچالش‌های مربوط به خودروی متصل و بحث‌های هوشمندسازی را در حین فرهنگ‌سازی رفع و رجوع کند.

«آزاد روانشید»، مدیر آزمایشگاه ۵G همراه اول نیز با اشاره به اینکه این فضا برای شرکت‌ها، اشخاص و دانشجویان است تا ایده‌های خود را به نمایش بگذارند، گفت: «این آزمایشگاه برای حل چالش‌های موجود در شبکه اپراتور همراه اول فعالیت می‌کند. در اینجا شاهد چندین شبکه موبایل اختصاصی مستقل از اپراتور در دو حوزه ۴G و هم ۵G هستیم. این دو به هم به صورت ترکیبی و هم به صورت شبکه پیور۵G پیاده‌سازی شده‌اند.»

برگزاری اولین رویداد هکاتون ۵G

مدیر آزمایشگاه ۵G همراه اول درباره مسابقه هکاتون ۵G که برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود نیز توضیح داد: «از آنجایی که باید امکانی برای ارائه ایده‌های افراد ایجاد می‌شد، تصمیم به ایجاد هکاتون گرفتیم. ما سعی کردیم دید از بالا نسبت به شبکه را بدون واردشدن به جزئیات فنی شبکه به عنوان طرح هکاتون اول مطرح کنیم. این اتفاق هم به تمایز ۵G از سایر شبکه‌ها باز می‌گردد.»

به گفته شاه منصوری تمامی علاقه مندان به مشارکت در هکاتون شماره یک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که در برگیرنده فرصتی برای شبکه سازی و جذب کاربران علاقه مند و نخبه در زیست بوم فناوری شبکه های مخابراتی نسل پنجم است، می توانند به نشانی اینترنتی همراه اول مراجعه و خود را برای رقابت در آن که جوایز نفرات و تیم های اول تا سوم آن به ترتیب 100، 60 و 40 میلیون تومان است که با همکاری همراه اول و معاونت علمی ریاست جمهوری تأمین می شود، آماده کنند.

به گفته روانشید ۵G خودش را به عنوان یک اکوسیستم معرفی می‌کند. او درباره ویژگی‌های ۵G ادامه داد: «در شبکه ۵G این امکان به وجود می‌آید که شبکه بتواند براساس نیازمندی‌های کاربست‌ها خودش را تطبیق دهد. این چیزی بود که شبکه‌های ۲G و۳G نداشتند. در ۴G هم تنها به صورت محدود وجود داشت.

او اضافه کرد: «چیزی که ۵G را منحصربه‌فرد می‌کند، معماری انعطاف‌پذیر آن است که می‌تواند طیف وسیعی از کاربری‌ها که نیازمندی‌های متفاوت دارند را پوشش دهد. در هکاتون اول نیز حول محور همین موضوع چالشی را مطرح کردیم تا کاربری‌ها درخواست کیفیت سرویس متناظر با نیازمندی‌های خود را از شبکه ۵G ثبت کنند.

روانشید ادامه داد: «به همین دلیل یکی از الزاماتی که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در آینده باید به آن توجه کنند این است که نیازمندی کیفیت سرویس خود را از شبکه درخواست کنند.»

در انتهای جلسه تمامی حاضران در جلسه و خبرنگاران را دعوت به بازدید از سگمنت داشبوردهای پایش شبکه و اتصالات کرد تا به صورت عملیاتی به تشریح فعالیت های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بپردازد و در پایان برنامه یوزکیس های حاضر در این آزمایشگاه معرفی و هر کدام روی شبکه نسل پنجم همراه اول تست شدند.
 
https://asr8.ir/vdcg.z9trak9zqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین