مدیرعامل شرکت بارز گفت: برای توزیع و فروش تایر با اسنپ کارفیکس همکاری می‌کنیم.
همکاری «بارز» با «اسنپ»
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، جمال میرزایی ضمن تشریح وضعیت مجموعه از نقطه نظر تولید و سهم محصول در بازار، اظهار کرد: شرکت بارز علاوه بر تنوع بالا در نوع و کیفیت محصول، هم اکنون 48 درصد سهم تولید تایر داخل و 34 درصد سهم مصرف بازار را در اختیار دارد. لذا با اختلاف بزرگترین مجموعه تولید کننده داخلی در حوزه تایر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بارز در حوزه تایرهای سواری به عنوان پرمصرف‌ترین تایر، بزرگترین تولید کننده داخلی است، افزود: کارخانه‌های بارز در مجموع سالانه بیش از 130 هزار تن تایر سواری تولید می‌کنند. سال گذشته مجموعه کردستان به تنهایی 36 هزار تن و مجموعه کرمان 92 هزار تن (30 هزار تن تایرهای خاص تی بی آر، 30 هزار تن تایر سواری و 30 هزار تن تایرهای بایاس و رادیال) تولید داشت.

مدیرعامل شرکت بارز اضافه کرد: 50 درصد سهم مصرف تایرهای سواری کشور توسط مجموعه بارز تولید می‌شود. به عبارت دیگر سالانه حدود ۲۳ میلیون تایر سواری در کشور مصرف می‌شود که 11 میلیون آن بارز است. البته بخشی از تایرهای سواری به خصوص در بخش SUV وارداتی است. در رابطه با تایرهای خاص TBR نیز شرکت بارز به عنوان تنها تولید کننده داخلی 30 درصد تولید را در اختیار داشته و 70 درصد مابقی وارداتی است.

افزایش ظرفیت تولید به 250 هزار تن تا سال 1405

میرزایی در ادامه ارتقای کیفیت، کسب استانداردهای بین‌المللی، تامین نیاز داخل و حرکت به سمت توسعه صادرات را از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت بارز برشمرد و ادامه داد: افزایش 30 هزار تنی ظرفیت تولید مجموعه تا سال آینده یکی از مهمترین برنامه‌هاست که طی آن ظرفیت تولید کردستان با 4 هزار تن افزایش به 40 هزار و مجموعه کرمان با افزایش 26 هزار تنی به 118 هزار می‌رسد.

افزایش 110 هزار تنی ظرفیت مجموعه برنامه توسعه بعدی گروه صنعتی بارز است که طی آن ظرفیت کل مجموعه تا سال 1405 به 250 هزار تن تولید سالانه ارتقا پیدا می‌کند.

مدیر عامل بارز با اشاره به تولید تایرهای خاص همچون TBR و تایر اتوبوسی رادیال در این مجموعه، بیان کرد: ارتقای ظرفیت تایر اتوبوسی رادیال از دیگر برنامه‌هاست که طی آن ظرفیت مجموعه کرمان تا 44 هزار تن و لرستان به 50 هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

راه‌اندازی بزرگترین مجموعه تست خودرو و تایر خاورمیانه

میرزایی در بخش دیگر این گفت‌و گو با بیان اینکه مجموعه بارز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ داخلی به بحث نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین توجه ویژه‌ای دارد، توضیح داد: راه‌اندازی بزرگترین مجموعه تست خودرو و تایر خاورمیانه، تاسیس مرکز تحقیقات و آر اند دی با حضور بیش از۱۰۰ متخصص و خریداری ماشین آلات صنعتی جدید برای نوآوری و ارایه محصولات نوین در همین راستا بوده است.

وی با بیان اینکه بارز همواره در ارایه محصولات نوآورانه و هایتک پیشرو بوده است، اضافه کرد: به عنوان نمونه بارز تا سال گذشته تنها تولید کننده داخلی تایرهای رادیال باری اتوبوسی بود که البته از امسال یک مجموعه داخلی دیگر به این حوزه اضافه شد.

تولید تایرهای سبز و الکتریکی

به گفته وی، ارایه محصولات و فناوری‌های نو با توجه به نیاز بازار و مشتری از اهداف مهم مجموعه بارز است که تولید تایر سبز، تایر الکتریکی و همچنین تایر هواپیماهای سواری در همین راستا اجرایی شده است.

وی در رابطه با تولید تایر سبز در مجموعه بارز، گفت: سازگاری با محیط زیست، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و کمک به کاهش مصرف سوخت برخی از ویژگی‌های مهم تایر سبز است که در حال حاضر به صورت نیمه انبوه تولید شده، اما برخی محدودیت‌ها همچون طرح قیمت‌گذاری دستوری مانع تولید انبوه آن شده است.

وی با اشاره به اخذ مجوز تولید تایر دانش بنیان در ۵ سایز مختلف، بیان کرد: تولید تایرهای مخصوص ماشین‌های الکتریکی نوآوری دیگر مجموعه بارز است که در صورت ورود ماشین‌های الکتریکی به کشور، نسبت به تولید انبوه آن آمادگی کامل داریم.

تولید تایر هواپیمای مسافربری در بارز

مدیرعامل بارز به اقدام این گروه صنعتی برای تولید تایر هواپیمای سواری اشاره کرد و در این رابطه توضیح داد: تولید تایر هواپیماهای سواری برای اولین بار در کشور به عنوان یک پروژه های تک در دستور کار مجموعه بارز قرار گرفت.

میرزایی ادامه داد: تا پیش از این تایر هواپیمای نظامی در کشور تولید می‌شد ولی تولید تایر هواپیمای مسافربری حساسیت‌های بیشتری داشته و نیازمند اخذ استانداردهای ویژه و سخت گیرانه‌تری است. در این راستا نمونه‌های تولید شده اولیه موفق به اخذ استانداردهای لازم نشده و بنابراین نمونه دوم تولید و ارسال شده و منتظر نتیجه آن هستیم.

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین توسعه صادرات و تبدیل شدن به برترین تولید کننده داخلی و منطقه را از اهداف مجموعه برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه صادرات قطعا جزو اولویت‌هاست که البته طی چند ماه اخیر با هدف تامین و پوشش نیاز داخل، تقریبا متوقف شده است. روسیه و کشورهای آسیای میانه از متقاضیان تایرهای خاص بارز از جمله تی بی آر و رادیال باری اتوبوسی هستند. قطعا در آینده نزدیک ضمن تامین نیاز داخل، در حوزه صادرات نیز ورود می‌کنیم.

وی افزود : البته با برنامه‌ریزی تمام 10 شرکت تولید کننده داخلی، طی ۴ سال آینده نیاز کشور به انواع محصولات تایر تامین شده و در این حوزه خودکفا می‌شویم.

وضعیت سوددهی مجموعه بارز

مدیرعامل گروه صنعتی بارز در بخشی دیگر به وضعیت سوددهی این مجموعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ و سه ماهه اول 1401 به دلیل بدهی ارزی و ناپایداری نرخ ارز عملکرد مطلوبی نداشتیم. در 3 ماه اول ۱۴۰۱ حدود ۱۳۶ میلیارد تومان ضرر داشتیم، اما با بهبود تدریجی شرایط، سال 1401 را با ۳۷۳ میلیارد تومان سود به پایان رساندیم.

وضعیت اقتصادی امسال به مراتب بهتر است، به گونه‌ای که بر اساس آمارها، طی 3 ماه اول سال ۳۷۰ میلیارد تومان سود داشتیم. این روند سودآوری به دلایل متعددی رخ داده که ارتقای عملکرد تکنیکال، بهبود کیفیت، کاهش وزن محصولات و خرید مواد اولیه با قیمت مناسب برخی از دلایلی است که به افزایش درآمد اقتصادی مجموعه منجر شده است.

میرزایی در ادامه به اقدامات شرکت در حوزه ارتقای کیفیت اشاره کرد و گفت: خودنظارتی و اصلاح فرایندها بر مبنای فیدبک‌های دریافتی از مهمترین اقدامات مجموعه است. بر اساس آمار بیشترین تقاضای جامعه هدف بر روی تایر بارز بوده و این مساله نشان دهنده جایگاه ممتاز لاستیک بارز از نگاه مصرف کننده و همچنین نقطه نظر کمی و کیفی است.

سهم 34 درصدی بارز از مصرف بازار

کسب استاندارد ایمارک اروپا و بکارگیری تکنولوژی شرکت کندیننتال آلمان به عنوان چهارمین شرکت برتر دنیا در حوزه تایرسازی، میزان قابل قبول برگشتی محصول (0.3 در هزار یا 3 در 10 هزار)، سهم 48 درصدی تولید تایر داخل و 34 درصدی در مصرف بازار، از مهمترین شاخص‌های نشان دهنده کیفیت بالای محصولات بارز است.

نائب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی بارز با اشاره به رصد کیفیت محصولات بارز طی فرایند تولید، توضیح داد: رصد کلیه شاخص‌های فنی در فرایند خط تولید، نمونه‌برداری از محصولات خط تولید و سطح بازار و ارسال رندم چک آن به آزمایشگاه، رصد خدمات پس از فروش و تقویت ارتباط با مشتری، بازنگری و اصلاح فرایندها با توجه به فیدبک‌ها و اعمال شرایط سختگیرانه برای تست و رصد استانداردها قبل از آغاز فرایند تولید انبوه از دیگر اقداماتی است که در راستای ارتقا و حفظ کیفیت محصولات بارز انجام می‌شود.

به گفته وی، فرایند “یونیفرمیتی” از دیگر شاخص‌های مهم مجموعه بارز برای تضمین کیفیت محصول است. بارز تنها شرکتی است که ۱۰۰ درصد تایرها را با هدف حفظ و ارتقای کیفیت، یونیفرم و تایید صلاحیت می‌کند. همچنین درصددیم تا با هدف کاهش میزان خطای انسانی، درصد استفاده از ماشین‌های اتومات در فرایند تولید را ارتقا دهیم. این برنامه در مجموعه کردستان محقق شده و بسیاری از فرایندهای خط تولید به صورت رباتیک انجام می‌شود.

افزایش 2000 نفری نیروی انسانی بارز تا دو سال آینده

مهندس میرزایی همچنین به وضعیت مثبت نیروی انسانی در مجموعه بارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه صنعت تایرسازی جزو صنایع نیروبر بوده و نیروی انسانی نقش موثر و تعیین کننده‌ای در این صنعت ایفا می‌کند. مجموعه بارز نیز از این اصل مستثنی نبوده و در حال حاضر بیش از 4 هزار نیرو به صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند. در صورت اجرایی شدن برنامه توسعه، طی 3 سال آینده ۲۰۰۰ نیروی جدید به مجموعه اضافه خواهند شد.

وی تاکید کرد: نیروی انسانی از مهمترین ارکان هر مجموعه بوده که در صورت مدیریت و سازماندهی صحیح، فرصتی عالی بوده که به بالندگی و عظمت مجموعه کمک می‌کند.

میرزایی که اخیرا مسئولیت ریاست انجمن صنفی صنعت تایر ایران را نیز بر عهده گرفته است، در بخش دوم گفت‌وگو به مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت تایرسازی کشورر اشاره کرد و گفت: معضلات مرتبط با تخصیص ارز و همچنین تبعات ناشی از طرح قیمت‌گذاری دستوری مانند حذف رقابت سالم بین تولیدکنندگان و سلب آزادی انتخاب مشتری از مهمترین چالش‌های پیش‌روی صنایع محسوب می‌شود.

میرزایی با اشاره برخی از تبعات این مساله در مجموعه بارز، اضافه کرد: مشکلات مرتبط با تخصیص ارز یعنی عدم اجرای حواله‌ها و تایید نشدن سوئیفت از بهمن سال گذشته منجر به افت تناژ تولید مجموعه بارز شد. این مسایل متاسفانه تبعاتی همچون بی‌اعتمادی فروشندگان مواد اولیه و زیرسوال رفتن اعتبار مجموعه را نیز در پی دارد.

طرح قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بزرگترین چالش پیش روی صنایع، علاوه بر حذف رقابت سالم بین تولیدکنندگان، به ایجاد فضای دلالی منجر شده که طی آن نه مصالح مصرف کننده و نه منافع تولیدکننده مدنظر قرار نمی‌گیرد.

قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکننده را بی‌انگیزه می‌کند

میرزایی بی انگیزگی مجموعه‌ها برای نوآوری و ارتقای کیفیت را از دیگر معایب اجرای طرح قیمت‌گذاری دستوری دانست و ادامه داد: ارایه طرح‌های نوآورانه و محصولات باکیفیت معمولا هزینه بر بوده و از آنجا که در قیمت‌گذاری دستوری، قیمتی ثابت برای تمام محصولات اعمال می‌شود، لذا مجموعه‌ها انگیزه‌ای برای پرداختن به این امور ندارند و فضا برای ارایه محصولات نوآورانه و فراوانی جنس با محدودیت روبرو شده است.

قیمت‌گذاری دستوری حق انتخاب محصول را از مشتری سلب کرده است. به عنوان نمونه تولید کننده می‌تواند یک محصول را با دو نوع کیفیت و هزینه عرضه کرده و برای مشتری حق انتخاب قائل شود. در حالیکه طرح قیمت گذاری دستوری و تثبیتی، این حق انتخاب را هم از مصرف کننده و هم از تولید کننده سلب کرده است.

ایجاد تقاضای کاذب و در پی آن بروز پدیده‌هایی همچون رشد انبارک‌های کوچک خانگی و قاچاق معکوس از دیگر تبعات منفی طرح قیمت‌گذاری دستوری است. در حال حاضر با توجه به ایجاد تقاضای کاذب، برخی افراد و یا سایت‌های فروشی مجازی، نسبت به خرید و فروش و انبار تایر در انبارهای خود اقدام می کنند. متاسفانه این مساله علاوه بر ایجاد هزینه‌های اقتصادی کاذب برای خریدار، به دلیل عدم رعایت استاندارد نگهداری محصول، به کیفیت آن آسیب وارد می‌کند.

ضرورت ایجاد شرایط رقابت سالم و آزاد بین تولید کنندگان داخلی

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرایط رقابت سالم و آزاد بین تولید کنندگان داخلی، بیان کرد: فضای آزاد رقابتی به این معناست که به عنوان نمونه حتی در داخل یک شرکت بخصوص مثلا بارز، شرایطی فراهم باشد که یک محصول با دو کیفیت و قیمت متفاوت عرضه شده و مشتری حق انتخاب داشته باشد.

میرزایی ادامه داد: این در حالیست که در طرح قیمت گذاری دستوری یک تایر با سایز مشابه در تمامی شرکت‌های تولیدی با یک قیمت ثابت و دستوری عرضه شده و حق انتخاب محصول باکیفیت از مشتری دریغ شده است.

وی افزود: به عبارتی در قیمت‌گذاری دستوری کیفیت فدای تولید می‌شود، چراکه تولید کننده برای عرضه محصول با قیمت تمام شده از کیفیت محصول می‌کاهد. این امر در عرصه صنعت یک فاجعه بوده و باید هرچه سریع‌تر راهکاری برای رفع آن اندیشیده شود.

نوآوری‌های بارز در توزیع محصول

مدیرعامل مجموعه بارز در ادامه به برنامه‌ها و سیاست‌های مجموعه در حوزه توزیع محصول اشاره کرد و گفت: در اقدامی جدید از اسفند سال گذشته فروش و توزیع اینترنتی محصول را آغاز کردیم و طی 3 ماه اول سال ۴۰۰ هزار حلقه فروختیم. البته به خاطر فراهم نبودن بستر مناسب توزیع از طریق پست، مشکلات و نارضایتی‌هایی ایجاد شد که برای رفع این معضل و ارتقای رضایت مشتری، 20 مرکز و نمایندگی بارز در مراکز استان‌ها برای توزیع مستقیم تایر فعال شد.

وی افزود: از سوی دیگر، واگذاری مسئولیت توزیع تایر به نمایندگی‌ها منجر به نگرانی و اعتراض آپاراتی‌ها و مراکز تعویض تایر شد که در ادامه برای کسب رضایت آپاراتی‌ها، سهمی از تولید و توزیع آن مستقیما به آپاراتی‌ها واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه مطلوب شرکت تعویض تایر در آپاراتی‌هاست، گفت: تعویض و نصب تایر نیازمند رعایت برخی استانداردها همچون بالانس و یونیفرم کردن آنهاست که این مهم تنها در آپاراتی‌ها ‌محقق می‌شود؛ بنابراین توصیه ما به شبکه نمایندگی‌ها این است که توزیع تایر را از طریق مجموعه آپاراتی‌ها انجام دهند. انتظار ما این است که با هدف حفظ کیفیت و استاندارد و ارتقای نظارت مشتری، تعویض تایر همزمان با تهیه آن انجام شود، چرا که انبارک‌های خانگی استاندارد لازم برای نگهداری را ندارند.

همکاری مشترک بارز با اسنپ

وی به طرح جدید گروه صنعتی بارز در حوزه توزیع با کیفیت و جلب رضایت مشتری اشاره کرد و گفت: در این راستا برای توزیع و فروش تایر با اسنپ کارفیکس همکاری می‌کنیم. طی این همکاری، مشتری از طریق اپلیکیشن اسنپ کارفیکس محصول را خریداری می‌کند ولی لاستیک تهیه شده در یکی از آپاراتی‌ها و مراکز تعویض لاستیک نزدیک مشتری در اختیار او قرار گرفته و در همان محل نیز با رعایت استانداردها، نصب و تعویض می‌شود.

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در بخش پایانی این گفت‌وگو با بیان اینکه شرایط ناپایدار بازار توسط خود مردم قابل اصلاح و مدیریت است، خطاب به مصرف کنندگان توصیه کرد: تا پیش از نیاز نسبت به خرید و انبار تایر اقدام نکنید.

وی افزود: این مساله ضمن ایجاد تقاضای کاذب، به کیفیت تایر لطمه وارد می‌کند. همچنین از خرید تایر از بازار آزاد خودداری کنید، چراکه قیمت‌ها در بازار آزاد غیرمنصفانه و کاذب بوده و واقعا در حق مصرف کننده ظلم می‌شود. در حال حاضر تولید ببیش از نیاز بوده و قاعدتا با کمی صبوری می‌توانید محصولات مدنظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنید.

مهندس میرزایی با تاکید بر اینکه اختلاف نرخ بازار هیچ نفعی برای مجموعه بارز ندارد، بیان کرد: نرخ فعلی تایر تابع شرایط ورودی، قیمت مواد اولیه و نرخ ارز است و در هرصورت خریداری محصول از روش‌های توزیع مجموعه بسیار به صرفه تر از تهیه در بازار آزاد است.
https://asr8.ir/vdcb.zbfurhbzfiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین