طبق گزارش مرکز پژوهشی بتا، یک میلیون محتوا در سه شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام در مورد موضوع یارانه‌ها منتشر شده است.
بیش از یک میلیون پست در مورد یارانه‌ها در فضای مجازی منتشر شده است
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، بحث در مورد پرداخت و میزان «یارانه‌ها» همیشه یکی از موضوعات مورد توجه مردم در جامعه و البته شبکه‌های اجتماعی بوده است. بر اساس آمار یک بررسی جدید در سال گذشته بیش از یک میلیون، محتوا توسط کاربران در مورد موضوع «یارانه» در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام منتشد شده است. همین آمار نشان می‌دهد که «یارانه‌ها» یکی از دغدغه‌های مهم کاربران فارسی زبان در این شبکه‌ها بوده است.

مرکز پژوهشی بتا، گزار آماری و پژوهشی جدید خود را به بررسی موضوع توجه کاربران به یارانه در شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده است. طبق این بررسی یک میلیون محتوا در سه شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام منتشر شده و بیشترین محتوای منتشر شده در این زمینه در تلگرام بوده است.

طبق این بررسی کانال‌های تلگرامی 690  هزار پست در مورد یارانه منتشر کرده‌اند. این آمار در توییتر به 250 هزار محتوا می‌رسد و در اینستاگرام برابر 68 هزار پست است.



این گزارش نشان می‌دهد که برخلاف آمار محتوا که تلگرام در رده نخست قرار داشت، از نظر کاربر، در توییتر بیشترین پست توسط کاربران در مورد یارانه‌ها منتشر شده است. طبق بررسی‌های مرکز بتا 90.7 هزار توییتری در سال گذشته پیرامون یارانه‌ها توییت زده‌اند. در تلگرام 42 هزار کانال به این موضوع پرداخته بودند و در اینستاگرام نیز 24 هزار صفحه در این خصوص فعالیت داشته‌اند.

احساسات متفاوت کاربران

مرکز پژوهشی بتا، در این بررسی خود رویکرد کاربران را در شبکه‌های اجتماعی نسبت به موضوع یارانه‌ها هم مشخص کرده است. بر  این اساس کاربران اینستاگرام رویکردی خنثی و خبری در این خصوص داشته‌اند. در واقع در اینستاگرام 62 درصد کاربران رویکردی خنثی داشتند، 19 درصد رویکردی انتقادی و 12 درصد رویکردی تخریبی داشتند و تنها 8 درصد پست‌هایی مثبت و حاوی تحسین و تمجید در این زمینه منتشر کرده‌اند.



همنیطور که قابل پیش‌بینی بود، در توییتر اوضاع کاملا فرق می‌کند. با اینکه 38 درصد توییت‌ها پیرامون موضوع یارانه‌ها مثبت بوده‌اند اما 31 درصد انتقادی و 28 درصد تخریبی نیز مشاهده شده و این یعنی 59 درصد از کاربران توییتر، نسبت به این موضوع ناراضی بوده‌اند. طبق این بررسی در توییتر تنها 3 درصد رویکرد خنثی نسبت به یارانه‌ها منتشر کرده‌اند.

موضوعات مورد بحث

اما واکنش‌ها و محتواهایی که کاربران در این سه شبکه اجتماعی در مورد یارانه‌ها منتشر کرده‌اند، در مورد چه موضوعاتی در این ارتباط بوده است؟ در این زمینه مرکز پژوهشی بتا،‌ دو بستر توییتر و اینستاگرام را مورد توجه قرار داده و موضوعات اصلی که کاربران درخصوص یارانه‌ها تولید محتوا کرده‌اند را بررسی کرده است.

براساس تحلیل‌های بتا، در توییتر، پرتکرارترین موضوع با 38 درصد، «سیاست افزایش یارانه معیشتی» بوده که 77 درصد رویکرد مثبت را نیز به همراه داشته است. پس از آن، «واکنش به تغییر سیاست پرداخت یارانه» با 20 درصد سهم قرار داشته که 55 درصد از کاربران رویکردی انتقادی نسبت به آن داشتند.

در رتبه سوم نیز موضوع «واکنش به نرخ یارانه پرداختی» جای گرفته که 14 درصد از محتوا در این خصوص را به خود اختصاص داده و 55 درصد از کاربران رویکردی انتقادی و 18 درصد نیز رویکردی تخریبی نسبت به این موضوع داشته‌اند.



در اینستاگرام نیز پرتکرارترین موضوع با 21 درصد، «واکنش به تغییر سیاست تخصیص یارانه‌ها» بوده است که 60 درصد از کاربران رویکردی انتقادی و 25 درصد نیز رویکردی تخریبی نسبت به این موضوع داشتند. دومین موضوع پرتکرار در این شبکه، «خبر واریز یارانه‌ها» بوده که با 18 درصد از آمار تقریبا تمام آن رویکردی خنثی داشته است.

موضوع پرتکرار سوم نیز مربوط به «واکنش به سیاست تغییر نظام پرداخت یارانه‌ها» بوده که 12 درصد از آمار مربوط به این موضوع بوده و حدود 55 درصد از رویکرد به آن نیز مثبت بوده است.

از سوی دیگر بررسی شخصیت‌های پرتکرار پیرامون مبحث یارانه‌ها در گزارش مرکز بتا نشان می‌دهد که سه رئیس جمهور ایران یعنی رئیسی، روحانی و احمدی‌نژاد، به ترتیب پرتکرارترین شخصیت‌های مربوط به این موضوع هستند. پس از آن‌ها نام افرادی چون محسن رضایی، اسحاق جهانگیری، محمد مخبر، احسان خاندوزی و رهبر انقلاب دیده می‌شود.
 
https://asr8.ir/vdcg.y9wrak9n7pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین