بعضی از فعالان صنعت بیمه معتقدند که تاسیس شرکت کارگزاری و یا نمایندگی بیمه توسط شرکتها و نهادهای بزرگ باعث تقویت بنیه کارشناسی این سازمان و درک بهتر آنها از شرایط بیمه میشود.
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، حضور بیمهگذاران بزرگ در عرصه بیمهگری با اخذ مجوز کارگزاری و نمایندگی از شرکتهای بیمهای با هدف تسهیل در امر خدمات بیمهای شرکتهای بزرگ بیمهگذار؛ اتفاقی که تا اکنون اجرایی شدن آن موافقان و مخالفان خود را داشته است.
کارگزاران رسمی بیمه بخشی از شبکه فروش صنعت بیمه به شمار میروندکه میتوانند واسطه رسمی شرکتهای بیمهای برای ارایه بیمهنامههای مختلف باشند و به عنوان یک مشاور در کنار بیمهگذار قرار گرفته و حلقه ارتباطی بین صنعت بیمه با سایر صنایع باشند.
بررسیها نشان میدهد که تعدادی از شرکتهای کارگزاری و نمایندگی بیمه وابسته به سازمانها و نهادهای بزرگی هستند که از آنان به عنوان بیمهگذاران بزرگ یاد میشود.
تجمیع پتانسیلهای بیمه ای، ایجاد درآمد و سود و ارائه پوششها و شرایط بیمهای مناسب برای یک گروه، از جمله دلایل و اهداف شرکتها و سازمانهای بزرگ برای اخذ مجوز کارگزاری و نمایندگی بیمه بیان میشود.
بعضی از فعالان صنعت بیمه معتقدند که تاسیس شرکت کارگزاری و یا نمایندگی بیمه توسط شرکتها و نهادهای بزرگ باعث تقویت بنیه کارشناسی این سازمان و درک بهتر آنها از شرایط بیمه میشود.
در دیدگاهی متفاوت اما منتقدان حضور بیمهگذاران بزرگ در عرصه بیمهگری، تاثیر گذاری برخی بیمهگذاران بزرگ درشرکتهای بیمه از طریق تأسیس کارگزاری و نمایندگی را به عنوان یکی از چالشها مطرح میکنند.
درهمین رابطه، عبداله سلطانی ثانی،مدیر عامل شرکت بیمه سینا گفته که اساسا با موضوع واگذاری کارگزاری و یا نمایندگی به بیمهگذاران بزرگ موافق نیست و در تعامل با این بیمهگذاران بزرگ، مشارکت درمنافع نتیجه بهتری خواهد داشت.
در صنعت بیمه،گاهی از بیمهگذاران بزرگ به عنوان بدهکاران بزرگ صنعت بیمه هم یاد میشود.
گفته میشودکه امکان رسوب منابع حق بیمه باعث شده تا درسالهای اخیر انگیزه برخی شرکتها مانند خودروسازها برای ارائه خدمات بیمهای افزایش پیدا کند.
به گفته قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، حدود ۸۱ درصد از مطالبات صنعت بیمه، یعنی مبلغی حدود بیش از بیست و دو هزار میلیارد ریال، متعلق به ۲۱۱ کارگزار و نمایندگی است.
"مجید مشعلچی فیروزآبادی" اذعان داشته که حدود ۶۴ درصد مطالبات صنعت بیمه که حدود هجده هزار میلیارد ریال است متعلق به ۱۰ کارگزار و نمایندگی است و تاکید کرده که تمرکز بدهیهای صنعت بر چند نماینده و کارگزار درست نیست.
به هر روی چالش بدهکاران بزرگ بیمهای سالها است که پیش روی شرکتهای بیمهای قرار دارد و روسای کل بیمه مرکزی هم، همواره برلزوم ساماندهی این وضعیت تاکید داشته اند.
بخشی از فعالان شبکه فروش صنعت بیمه،ارائه نرخهای غیر فنی را یکی از اثرات حضور بیمهگذاران بزرگ در عرصه بیمهگری عنوان میکنند.
درهمین رابطه یک کارشناس صنعت بیمه توجیهات اقتصادی و تقویت بنیه کارشناسی را از اولین دلایل ارائه نمایندگی و یا کارگزاری به بیمهگذاران بزرگ دانست اما اذعان داشت که به بخش زیادی از این اهداف جامه عمل پوشانده نشده است.
قاسم سوهانی، تاکید کرد که کارگزاران و نمایندگان وابسته به بیمهگذاران بزرگ باید توان کارشناسی داشته باشند تا برای صنعت بیمه و شرکت خود مزیت ایجاد کنند اما درحال حاضر ارائه امتیاز نمایندگی و کارگزاری به برخی از بیمهگذاران بزرگ در مواردی باعث تضعیف صنعت بیمه هم شده و نتایج چندان مهمی برای صنعت بیمه نداشته است.