طی هفته گذشته با انتقادات گسترده فعالان حوزه نسبت به پلمب و تعلیق برخی استارت‌آپ‌‌‌ها و همچنین واکنش برخی مسوولان، «ازکی» رفع تعلیق، دفاتر «دیجی‌‌‌کالا» فک پلمب و «طاقچه» با تعهد قضایی رفع فیلتر شدند.
استارتاپ‌های پلمب و تعلیق شده به روال عادی خود برگشتند
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، دو دفتر دیجی‌‌‌کالا در تهران حدود ۱۴ روز پیش پلمب شد. کمی پس از آن پلتفرم طاقچه نیز به‌‌‌دلیل منتشر شدن عکس کارمندان خانم این پلتفرم بدون حجاب در فضای مجازی فیلتر شد.

پس از دیجی‌‌‌کالا و طاقچه نوبت به ازکی هم رسید و فعالیت این پلتفرم هم به‌‌‌دلیل مشابه از سوی بیمه مرکزی تعلیق شد. با این حال طی هفته گذشته با انتقادات گسترده فعالان حوزه نسبت به پلمب و تعلیق این استارت‌آپ‌‌‌ها و همچنین واکنش برخی مسوولان، «ازکی» رفع تعلیق، دفاتر «دیجی‌‌‌کالا» فک پلمب و «طاقچه» هم با تعهد قضایی رفع فیلتر شدند.

سه‌‌‌شنبه هفته گذشته شرکت «ازکی» فعال در حوزه فروش آنلاین بیمه به «مارتک» اعلام کرد که بعد از مذاکره‌‌‌های فراوان با بیمه‌‌‌ مرکزی توانسته‌‌‌ مجوز این شرکت را از حالت تعلیق خارج کند. ازکی ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص را به روزهای آینده موکول کرده است.

همچنین بیمه‌‌‌ مرکزی هم در پیگیری مارتک این خبر را تاکید و اعلام می‌‌‌کند که مجوز ازکی از حالت تعلیق خارج شده است. با این اتفاق وب‌سایت ازکی هم شروع به فعالیت کرده و در دسترس عموم قرار گرفته است. مجوز «ازکی» به عنوان پلتفرم خرید آنلاین بیمه از روز یکشنبه هشتم مرداد به دلیل مساله حجاب از سوی بیمه مرکزی به حالت تعلیق درآمده بود.

به دنبال این اتفاق هم انجمن فین‌‌‌تک با انتشار بیانیه‌‌‌ای مخالفت خود را با تعلیق مجوز ازکی اعلام کرد و هشدار داد که این رویه نتیجه‌‌‌ای جز از دست رفتن اعتماد اجتماعی، آسیب جدی به بدنه‌‌‌ دانش‌‌‌بنیان و نوآور اقتصاد و ناامید کردن نیروی کار متخصص ندارد.

کمی پس از انتشار خبر رفع تعلیق ازکی، رئیس مرکز ارتباطات وزارت ارشاد در توییتی از رفع فیلتر طاقچه خبر داد. مهدی سموعی در این باره نوشت: «پیرو تعهد قضایی شرکت خدمات هوشمند ایده طلایی هاتف معاصر، مالک سکوی طاقچه به دادستانی مبنی بر رعایت مقررات جاری کشور و دریافت مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با موافقت این وزارتخانه مقرر شد که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به رفع مسدودسازی آن اقدام کنند.»

با وجود این خبر بررسی‌‌‌های مارتک نشان می‌‌‌داد که همچنان دسترسی به طاقچه روی برخی اپراتورها بدون استفاده از فیلترشکن میسرنیست. با این حال خبرگزاری «ایرنا» گزارش داد که پادرمیانی وزیر ارتباطات باعث‌‌‌ رفع فیلتر این پلتفرم شده است.

«ایرنا» در این زمینه نوشته است که رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای استان تهران با ارسال نامه‌‌‌ای به عیسی زارع‌‌‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال کشور، ضمن تاکید بر این مطلب که کلیه پلتفرم‌‌‌های بزرگ کشور به قانون کشور ملتزم هستند و هیچ ناهنجاری را برنمی‌‌‌تابند، از وزیر خواست همان‌طور که تاکنون در مواقع حساس حامی کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال بوده، در شرایط کنونی نیز برای رفع این مشکل پادرمیانی و برای حل مشکلات به وجود آمده برای برخی پلتفرم‌‌‌های کشور اقدام کند.

همچنین طبق ادعای «ایرنا» پلتفرم طاقچه نیز در نامه‌‌‌ای مشابه ضمن اعلام التزام به قوانین کشور از وزیر ارتباطات درخواست کرده که برای رفع فیلتر این پلتفرم مساعدت و همراهی کند. «ایرنا» در ادامه اعلام کرده که در نهایت در پی این درخواست‌‌‌ها، وزارت ارتباطات درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده با «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» را داد و با همراهی اعضای دولتی این کارگروه، پلتفرم طاقچه رفع فیلتر شده است.

پس از طاقچه نوبت به فک پلمب دفاتر دیجی‌‌‌کالا هم رسید. دیجی‌‌‌کالا در پیگیری مارتک اعلام کرد دو دفترش در تهران که حدود ۱۴ روز پیش پلمب شده بود، روز پنج‌شنبه گذشته فک پلمب شده است. دو هفته پیش دو دفتر اصلی دیجی‌‌‌‌‌‌کالا در تهران به عنوان بزرگ‌ترین‌‌‌ خرده‌‌‌فروشی آنلاین کشور به خاطر انتشار تصویری از کارکنان زنش بدون حجاب در فضای مجازی پلمب شد.

براساس شنیده‌‌‌های مارتک گفته می‌‌‌شد که این دفاتر از سوی اداره اماکن فراجا و طبق هماهنگی با قوه‌‌‌قضائیه به خاطر مساله حجاب پلمب شده‌‌‌اند، اما یک روز بعد سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که دستور به پلمب هیچ دفتری را نداده است.

مسعود ستایشی، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد برخورد با کسب و کارها به خاطر مسأله حجاب کارکنانشان اعلام کرد: «متاسفانه اخیرا چند سکوی داخلی در اقدامی نامناسب و خلاف قانون دست به انتشار تصاویری زدند که مورد نکوهش جامعه و خلاف فرهنگ بومی ما بود.»

او در ادامه تاکید کرد که با این حال پلمب یا توقیف‌‌‌هایی که در این زمینه صورت پذیرفته بدون اطلاع و صدور دستور مربوطه از سوی قوه قضائیه بوده و آنها تاکنون چنین دستوری مبنی بر پلمب اماکن یا واحد‌‌‌های متخلف را صادر نکرده‌‌‌اند. همچنین آن‌طور که ستایشی توضیح داده بود پرونده قضایی برای این پلتفرم‌‌‌ها در واحد‌‌‌های قضایی مربوطه در قوه قضائیه تشکیل شده است.

او در این مورد گفت: «دستگاه قضایی به صورت جدی و محکم در راستای انجام وظایف قانونی و صیانت از حقوق فرهنگی مردم و حراست از پایه‌‌‌های تمدنی آنان با حساسیت این مساله را دنبال خواهد کرد.»

درست در همین زمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین وزیر ارتباطات وارد ماجرا شدند. عیسی زارع‌‌‌پور در شبکه ویراستی خود گفته بود که راه برخورد با کارکنان متخلف یک سکو، بستن آن سکو نیست و راه‌‌‌حل، برخورد با افراد متخلف است.

او همچنین در یک اظهارنظر جالب گفته بود که رئیس‌جمهور هم مخالف توقف جریان خدمت‌‌‌رسانی فناورانه و نوآورانه به‌ویژه در بسترهای بومی مردم هستند و در این زمینه به مراجع مسوول تذکر داده‌‌‌اند. همچنین او در ادامه یادآور شده که پیگیر حل این مشکلات است.

در همین زمینه هم روح‌‌‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌‌‌ جمهوری هم اعلام کرد که جریانی به دنبال آسیب‌‌‌‌‌‌زدن به اقتصاد دانش‌‌‌بنیان و فضای کسب و کار است. او از فعالان زیست‌‌‌بوم دعوت کرده بود که با همدلی از مسیر رشد کسب و کارها حمایت کنند.
 
https://asr8.ir/vdcf.0dmiw6d0egiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین