به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، طی دو سال اخیر بازار سرمایه نسبت به تورم عقب مانده و نتوانسته میزان تورم و افزایش قیمت‌ها را جبران کند.
عقب‌ماندگی بورس از تورم
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، فواد حسینی اظهار کرد: ناترازی بانک‌ها، باعث اضافه برداشت شده و پایه پولی را بالا برده است.

وی افزود: به صورت سنتی گفته می‌شود که در شرایط تورمی، بازارسرمایه نیز خودش را به تورم می‌رساند و چه بسا ممکن است بازدهی بیشتری را نیز برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته باشد و به‌نوعی از سپر تورمی بهره می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی دو سال اخیر بازار سرمایه نسبت به تورم عقب مانده و نتوانسته میزان تورم و افزایش قیمت‌ها را جبران کند، بیان داشت: تورم‌های بالا باعث مختل شدن شرایط رشد  تولید اقتصادی شده و در نتیجه کارکرد سپر تورمی را ضعیف می‌کند، بنابراین‌، در این شرایط ممکن است بازار سرمایه از تورم عقب بیفتد.

حسینی تأکید کرد: دولت به‌منظور کنترل ناترازی بانک‌ها باید نرخ بهره بین بانکی را افزایش داده تا ناترازی به شکل اضافه‌برداشت از بانک مرکزی رخ ندهد، چراکه در واقع همان اضافه‌برداشت‌ها از بانک مرکزی باعث افزایش پایه پولی تا کنون شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط تورمی قرار داریم، خاطرنشان کرد: ممکن است حتی تورم هم نتواند باعث رشد بازار سرمایه شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این افزایش ریسک به‌طور سیستماتیک بر روی تمام سهم‌ها تأثیرگذار خواهد بود و اساساً‌ توجیه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

حسینی گفت: در چنین شرایطی، سیاست‌گذار نیز به عناوین مختلف در سودآوری شرکت‌ها وارد شده و آنها را محدود می‌کند که باعث افزایش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ریسک سیستماتیک توجیه سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد، اظهار داشت: زمانی که منافع احتمالی و بازدهی احتمالی به ریسک‌های موجود ،صرفه اقتصادی داشته باشد، سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر خواهد بود.

حسینی خاطرنشان کرد: زمانی که بالا رفتن ریسک باعث شود شرکت نتواند سودسازی داشته باشد و یا در صورت رسیدن به سود، دولت از این درآمد مالیات دریافت کند، در نتیجه سرمایه‌گذار تمایلی به سرمایه‌گذاری نخواهد داشت و بازار با اتفاقات منفی روبه‌رو می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ریسک سیستماتیک غیر قابل کنترل است، گفت: از آنجایی که ریسک‌های سیستماتیک از تصمیمات ناگهانی، قوانین جدید، مالیات‌ستانی‌های زیاد و نرخ‌گذاری‌های غیر منطقی نشأت می‌گیرد، در نتیجه سرمایه‌گذاران به بازارهای موازی روی می‌آورند.

حسینی، محدوده حمایتی یک‌میلیون و 700 هزار واحد را از نظر تکنیکال برای شاخص کل در نظر گرفت و گفت: در این محدوده، بسیاری از سهم‌ها از نظر بنیادی ارزان به حساب می‌آیند.

وی افزود: در حال حاضر نیز بسیاری از سهم‌ها با توجه به ارزان بودن، اما به خاطر ریسک خریدار، پرقدرت ظاهر نمی‌شوند و حجم معاملات پایین است، به همین جهت شرایط بازار با ابهام و ریسک به‌صورت توأمان همراه است.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که به جای انتخاب سهم یا صنعتی خاص، به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ای‌تی‌اف (ETF) که صندوق‌های قابل معامله هستند سوق پیدا کنند.

به گفته وی، اغلب صندوق‌های ETF نقد شوندگی بسیارخوبی دارند و درشرایط بحران، سرمایه‌گذاران  قادر خواهند بود سرمایه خود را از ریسک‌ها و ضرر نجات داده و آن را نقد کنند.

حسینی،با بیان اینکه درشرایط ابهام نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان سال جاری کدام صنایع پربازده یا زیان‌ده خواهند بود،اعلام کرد: در شرایط کنونی تنها می‌توان گفت صندوق‌های ETF به خاطر مدیریت خوب، قابل تحلیل بودن و داشتن انعطاف می‌توانند به اندازه بازدهی بازار بازدهی داشته باشند و البته به اندازه ریسک بازار هم باید ریسک را تحمل کنند.

وی ،بیان کرد: خلق مدل جدیدی ازمالیات‌ستانی باعث شده شرکت‌های پتروشیمی گاز را نسبت به منطقه و دنیا گران‌تر بخرند و در واقع خوراک و حتی فروش محصولات این صنایع متأثر از قیمت‌گذاری‌های دستوری می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه نمی‌توان نرخی را تا انتهای سال برای صنایع به‌صورت ثابت تعیین کرد، درنظر گرفتن نرخ‌های معقول و احترام به حقوق مالکیت شرکتی را در بازدهی مثبت پالایشگاه‌ها و گروه فلزات تا پایان سال جاری مهم ارزیابی کرد.

به گفته حسینی، دهه‌ها بورس پربازده‌ترین بازار کشور بوده و همواره تورم و دیگر بازارها را پشت سر گذاشته است، اما در حال حاضر بازار با شرایط خاصی مواجه است که چنانچه سیاست‌های کنونی تغییر نکند، ریسک‌هایی به اقتصاد و بازار سرمایه تحمیل خواهد شد.

 
 
https://asr8.ir/vdce.w8xbjh87v9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین