تورم نقطه به نقطه با ۳.۲ واحد درصد کاهش، از 42.6 درصد در خرداد امسال به 39.4 درصد در تیر ماه کاهش یافته است.
تورم نقطه به نقطه تیرماه کاهش یافت | سمنان دارای کمترین تورم ماهانه
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد، کمترین تورم ماهانه ۱۶ ماه اخیر را به خود اختصاص داده است. تورم نقطه به نقطه نیز پس از 14 ماه به کانال ۳۰ درصدی رسید.

منظور از تورم ماهانه در تیر ماه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در پایان این ماه نسبت به پایان ماه قبل است. منظور از تورم نقطه به نقطه در تیر ماه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در پایان تیر ماه امسال نسبت به پایان تیر ماه سال قبل است.

همچنین منظور از نرخ تورم سالانه، میانگین تورم‌های نقطه به نقطه در 12 ماه منتهی به تیر ماه امسال است. طبق گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده به ۱۹۳ در تیر ماه امسال رسیده که نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال، ۱.۹۵ درصد بوده که کمترین رقم در ۱۶ ماه اخیر است.

بر‌اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٢ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٤ درصد بوده است.

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، نرخ تورم برای دهک‌های مختلف هزینه محاسبه شده است. بر این اساس نرخ تورم ماهانه در تیر ماه، از 1.68 درصد برای دهک اول (کم درآمدترین خانوار) تا 2.11 و 1.99 درصد برای خانوارهای دهک‌های 9 و 10 (ثروتمندترین خانوارها) گزارش شده است.

این موضوع نشان می‌دهد در تیر ماه امسال، خانوارهای کم‌درآمد، تورم کمتری نسبت به خانوارهای پردرآمد تحمل کرده‌اند.  این وضعیت برای شاخص تورم نقطه‌ای هم به همین شکل است. تورم نقطه به نقطه برای دهک اول معادل 33.6 درصد بوده در حالی که برای دهک دهم 42.2 درصد گزارش شده است.

بررسی تورم در استان‌های کشور نشان می‌دهد در تیر ماه امسال کمترین تورم ماهانه با 0.6 درصد متعلق به استان سمنان بوده است. این استان همچنین صاحب کمترین تورم نقطه به نقطه در تیر ماه با 34.5 درصد بوده است.

در شاخص تورم سالانه اما استان تهران با ثبت تورم 43 درصد، کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده است. در مقابل اما استان با 2.9 درصد، رکورددار بیشترین تورم ماهانه در تیر ماه است. همچنین استان یزد با ثبت تورم نقطه به نقطه 50.1 درصد و سالانه 57.9 درصد، بالاترین رقم را در این دو شاخص در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.
 
https://asr8.ir/vdcf.ydmiw6dxxgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین