به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی، همه برند‌‌‌های خارجی مثل «ال‌‌‌جی»، «سامسونگ»، «بوش»، «زیمنس» و «آاگ» در کشور ما قاچاق هستند.
همه برند‌‌‌های خارجی لوازم خانگی در کشور قاچاق هستند
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، واردات قطعات در حوزه لوازم خانگی یک امر طبیعی به شمار می‌رود. کارخانه‌‌‌ها و فعالان صنعتی در این بخش برای ادامه تولیدات خود، نیازمند واردات قطعات از کشور‌‌‌های ثالث هستند. در صورت عدم‌واردات قطعات، کارخانه‌‌‌ها با کاهش تولید محصول مواجه می‌‌‌شوند و امکان عرضه محصول به بازار لوازم خانگی را از دست خواهند داد.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در همین خصوص گفت: اکنون ۳۰‌درصد از قطعات موردنیاز برای ساخت لوازم خانگی وارداتی است اما ارز موردنیاز تامین نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش سازمان حمایت در این خصوص گفت: ملاک تصمیم‌گیری در این مورد بازار نیست و در این خصوص سازمان حمایت تصمیم‌گیر خواهد بود.

این فعال صنفی لوازم خانگی درباره فروش اجناس قاچاق در بازار نیز گفت: در حال حاضر ۹۰‌درصد کالای قاچاق لوازم‌‌‌خانگی در فضای مجازی به فروش می‌‌‌رسد. امروز همه برند‌‌‌های خارجی مثل «ال‌‌‌جی»، «سامسونگ»، «بوش»، «زیمنس» و «آاگ» در کشور ما قاچاق هستند.

وی گفت: برخی تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بین ۵ تا ۱۵‌درصد افزایش داده‌اند که این موضوع غیر‌قانونی است.

پازوکی پیش از این و با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تحریم، قادر به واردات قطعات هستیم، گفته بود: در حال حاضر قطعات لوازم خانگی از کشور‌‌‌های ثالث وارد می‌شود و در صورت عدم‌واردات قطعات، امکان تولید را از دست خواهیم داد. کشورهای عضو پیمان منطقه‌‌‌ای شانگهای تحریم نبوده و ایران با عضویت در این پیمان توانسته به بازار کشورهای این منطقه دست پیدا کند.

واردات قطعات ماشین لباسشویی

وی همچنین در خصوص واردات قطعات ماشین لباسشویی و یخچال اشاره کرد: قطعاتی مانند پمپ تخلیه آب، موتور لباسشویی و همچنین موتور یخچال توسط تولیدکنندگان وارد می‌‌‌شوند و این شیوه در تمام دنیا رایج است.

 این فعال صنفی در لوازم خانگی با اشاره به رکود ایجاد شده در بازار گفت: کسب‌و‌کار بازاریان با افت شدیدی روبه‌رو شده است. درآمد مردم کفاف تامین نیازهای اولیه و ضروری آنها را می‌دهد. اگر به بازار‌‌‌های اصلی فروش لوازم خانگی مراجعه کنیم، رکود بر این بازار را مشاهده خواهیم کرد و فروش‌ها محدود به تهیه جهیزیه نو‌عروسان شده است. از این رو امیدواریم که سازمان امور مالیاتی در سال‌جاری این موضوع را لحاظ و برنامه‌‌‌ای برای آن طبق شرایط کنونی بازار تنظیم کند.

تکذیب گران‌فروشی در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در بخش دیگری در مورد موضوع گران‌فروشی برخی واحدهای فروش لوازم خانگی در بازار سطح شهر تهران گفت: گران‌فروشی در بازار لوازم خانگی صحت ندارد و همواره افزایش غیرقانونی بدون ثبت در سامانه سازمان حمایت تخلف است.

پازوکی ادامه داد: در شرایط فعلی گران‌فروشی در بازار لوازم خانگی صحت ندارد و افزایش غیرقانونی لوازم خانگی بدون ثبت در سامانه سازمان حمایت تخلف است.

به گفته او، وقتی قصد افزایش قیمت کالایی در کشور وجود داشته باشد، باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده آن را بررسی، تایید و در نهایت در سامانه ثبت کند، که متاسفانه این عمل در بازار لوازم خانگی تاکنون رخ نداده است.

این فعال صنفی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت دریافت کنند و قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود، مورد تایید است. در غیر‌این صورت نمی‌توانیم تایید یا رد کنیم. اما اینکه در سطح عرضه چه اتفاقی می‌افتد، مربوط به سازمان حمایت است.

همچنین انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز اخیرا در بیانیه‌‌‌ای اعلام‌‌‌کرد: شائبه افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت برخی محصولات لوازم خانگی داخلی نسبت به قیمت جهانی محصولات مشابه برند‌‌‌های خارجی صحت ندارد.

دو عامل مهم برای تشخیص اصل از تقلب

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برخی از سودجویان همچنان در بازار لوازم خانگی به دنبال فروش کالاهای خانگی تقلبی هستند، گفت: برای رفع این مشکل مهم باید سیاستگذاری انجام شود تا شاهد افزایش تعداد لوازم خانگی تقلبی در بازار نباشیم.

پازوکی با اشاره به اینکه شهروندان برای تشخیص کالای اصلی از تقلبی باید نوع گارانتی را مشاهده کنند، گفت: دریافت کد رهگیری کالا همراه چک کردن شماره سریال ساخت می‌تواند به خریداران در خرید انواع لوازم خانگی کمک بزرگی کند. اطلاعات کالایی مانند لوازم خانگی باید در سایت کارخانه و کمپانی سازنده موجود باشد و نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که دقت در خرید انواع لوازم خانگی می‌تواند کمک بزرگی به خریداران کند تا در دام متقلبان نیفتند.

وی با حمایت از ساخت انواع لوازم خانگی در داخل کشور تصریح‌‌‌ کرد: مرغوبیت به همراه قیمت دو مولفه اصلی برای کارخانه‌‌‌های سازنده لوازم خانگی هستند که در اولویت هستند، هرچند نباید مشتری‌‌‌مداری را فراموش کرد. عدم‌ تطابق ضمانت‌‌‌نامه و گارانتی موجود در سایت با اصل گارانتی می‌تواند خریدار را در خرید لوازم خانگی به صورت کاملا درست راهنمایی کند و می‌توان با انجام اقداماتی موثر تعداد کالاهای تقلبی در بازار را کاهش داد ولی نمی‌توان میزان آن را به صفر رساند.

پازوکی با اشاره به اینکه راهکار مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در ایران، تولید لوازم خانگی با‌کیفیت است، اضافه ‌‌‌کرد: باید به این واقعیت مهم اشاره کرد که قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین آفت‌‌‌های اقتصاد در هر کشور است که سبب عقب‌‌‌ماندگی توسعه اقتصادی می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پایان با بیان اینکه ثبات قیمت در بازار لوازم خانگی کشور می‌تواند نقش موثری در استقبال مردم از خرید انواع لوازم خانگی ایرانی داشته باشد، گفت: تنوع تولید انواع لوازم خانگی در بازار می‌تواند یک راهکار مهم برای مقابله با قاچاق و توزیع کالای تقلبی باشد و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که خریدار به لحاظ کیفیت و قیمت برای کالاهای ایرانی به اطمینان خاطر رسیده باشد.
 
https://asr8.ir/vdcg.79xrak9tqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین