به گفته هم‌بنیان‌گذار «باسلام»، این شرکت در حال آماده‌سازی برای ورود به بورس بوده و تقریبا دوسالی است که حساب‌رسی در تراز بورسی انجام می‌دهیم.
«باسلام» در حال آماده‌سازی برای ورود به بورس است
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، محمد رضا آقایا به عنوان هم‌بنیان‌گذار باسلام که این روزها به دلیل تبلیغات تلویزیونی‌اش بیشترآشنا به نظر می‌رسد، بر اجتماعی بودن فعالیت این کسب و کار تاکید می‌کند و به نوعی با‌سلام را یک شبکه اجتماعی معرفی می‌کند.

او معتقد است: اگر تجارت اجتماعی را معادل تجارتی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در جریان است، در نظر بگیریم، به نظرم بیشترین سهم در تجارت الکترونیکی را این بخش در دست دارد. باسلام اکنون پیشتاز این حوزه در ایران به حساب می‌آید و به نسبت سایر نمونه‌های متمرکز برای بین‌المللی شدن پتانسیل بیشتری دارد.

هم‌بنیان‌گذار «باسلام» در پاسخ این سوال که باسلام هویت خود را به عنوان یک تجارت اجتماعی می‌داند یا نه، گفت: دو تعریف برای تجارت اجتماعی داریم. مبتنی بر سوشال یا تمرکز بر بعد اجتماعی که بیشتر به باسلام نزدیک است. البته فیچرهایی مانند چت، استوری یا فالو هم وجود دارد که به سوشال کامرس نزدیک می‌شود.

آقایا ادامه داد: اینتگریشن‌هایی با پلتفرم‌های داخلی و قبل از شروع اختلال اینترنت با اینستاگرام داشته‌ایم. در حال حاضر با یکی از پلتفرم‌های داخلی در حال ردوبدل کردن API هستم. هرچند خیلی موفقیت بزرگی بدست نیامده است اما این بخش ظرفیت بزرگی دارد.


او در پاسخ به سوال در مورد سهم باسلام در تجارت اجتماعی ایران گفت: اگر تجارت اجتماعی را معادل تجارتی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در جریان است، در نظر بگیریم، به نظرم بیشترین سهم در تجارت الکترونیکی را این بخش در دست دارد. باسلام اکنون پیشتاز این حوزه در ایران به حساب می‌آید و به نسبت سایر نمونه‌های متمرکز برای بین‌المللی شدن پتانسیل بیشتری دارد.

تاثیرگذاری تبلیغات صداوسیما

همچنین هم‌بنیان‌گذار «باسلام» در مورد میزان تاثیرگذاری تبلیغات صداوسیما گفت: ما در سال ۱۴۰۱ تقریبا تمامی تبلیغات در پلتفرم‌های مجازی را به صفر رساندیم و در تبلیغات صداوسیما بیشتر روی نشان دادن حال و هوای باسلام متمرکز شدیم. با تبلیغات در صداوسیما علاوه‌بر اینکه نتایج با زمانی که تبلیغات دیجیتالی انجام می‌دادیم به برابری رسید بلکه در برهه‌ای هزینه تبلیغات در ازای جذب کاربر کمتر هم تمام شد. تجربه خوبی بود.

آقایا در مورد حمایت دولت از تبلیغات تلویزیونی صداوسیما گفت: براساس تحلیل ما و براساس تجربه‌های چینی، تلویزیون در شهرهای کوچک ظرفیت تبدیل آفلاین به آنلاین بالایی دارد. بازرگانی صداوسیما با انجام تغییراتی در نحوه بستن قرار داد در کنار پرداخت اقساطی، شرایط خوبی برای تبلیغات فراهم کرده بود.

 او در مورد تاثیرگذاری نقش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات تلویزیونی باسلام گفت: زمانی در پلتفرم باسلام تمرکز زیادی روی دادن تخفیف‌های منتوع داشتیم که با تغییر این رویه از نظر تعداد مخاطب، پلتفرم مقداری افت تجربه کرد.

هم‌بنیان‌گذار «باسلام» ادامه داد: در جریان اختلال و قطعی‌های اینترنت هم مشکلاتی بوجود آمد اما با این حال تبلیغات تلویزیونی تاثیر مثبتی داشت و در نهایت توانستیم در یک جریان رشد از بهار ۱۴۰۱ قرار بگیریم. در قطعی‌های اینترنت افت فروش بوجود آمد که از دلایل آن می‌توان به قطع شدن دسترسی کاربران و همچنین آماده نبودن فضای ذهنی برای خرید و فروش اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در باسلام

آقایا در پاسخ این سوال که آیا رشد سال ۱۴۰۱ نتیجه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در باسلام بود؟ گفت: ما در مورد این قرارداد به چالش خوردیم و به صورتی که باید، این قرارداد اتفاق نیوفتاد. از تبعات آن هم می‌توان به تغییر استراتژی شامل کاهش ووچر،‌ تبلیغات تلویزیونی با پرداخت چکی هزینه‌ها یا حتی تعدیل نیرو اشاره کرد. از این قرار داد حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد محقق نشد و از میزانی هم که محقق شد هم تاخیر زمانی ۲ تا ۳ برابری وجود داشت. مجموعا قرارداد خوبی بود.

او افزود: در حال حاضر با توجه به اضافه شدن شرکا جدید درگیر موضوع نسبت سهامداری هستیم ولی به دلیل محقق نشدن سرمایه‌گذاری، نسبت سهامداری هر فرد به صورت کلی شاهد تغییراتی خواهد بود. تجربه موفقی بوده است. البته اگر درک امروز را داشتم، برای مثال به سراغ قرارداد جذب سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی نمی‌رفتیم و سعی می‌کردیم با استفاده از تغییرات در سناریوهای رشد پلتفرم، وابستگی به تامین مالی را کاهش دهیم.

هم‌بنیان‌گذار «باسلام» در ادامه در جواب این سوال که جذب سرمایه از ستاد اجرایی فرمان امام تجربه موفقی بود؟ گفت: تجربه همکاری با موسسه دانش‌بنیان برکت، به صورت کلی خوب بود. هرچند که در این مسیر چالش‌هایی هم وجود داشت.

آقایا در مورد برنامه‌های ورود به بورس باسلام گفت: ما در حال آماده‌سازی برای ورود به بورس هستیم. تقریبا دوسالی است که حساب‌رسی در تراز بورسی انجام می‌دهیم و حضور پیشگام هم استانداردهای ما را برای ورود به بورس بالا می‌برد. البته خیلی به شرایط بورس هم برمی‌گردد.

او در مورد تعدیل نیرو و زیان مشاهده شده در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ گفت: تعدیل نیرو که برای ابتدای سال ۱۴۰۱ و روشن شدن چالش‌های قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومانی بود. در مورد زیان موجود در صورت‌های مالی هم باید گفت که تامین مالی استارت‌آپ‌ها به همین صورت است. با تامین مالی، سرمایه در ازای توسعه پلتفرم به زیان تبدیل می‌شود تا در یک روند بلند مدت به سوددهی برسد.

هم‌بنیان‌گذار «باسلام» بااشاره به مزیت‌های دیجی‌کالا گفت ما رقابتی نداریم، دیجی‌کالا مزیت‌های خود را دارد و ما در یک بازار کار می‌کنیم. قدیمی، شناخته شده بودن دوتا از این ویژگی‌ها است اما با این حال سگمنت‌های مد نظر دیجی‌کالا، حداقل در حال حاضر در برنامه‌های باسلام نیست. در باسلام تمرکز بیشتر روی کسب‌وکارهای داخلی است و بخش از بازار به حساب می‌آیند که کمتر به آنها توجه شده است.

آقایا در مورد محل استقرار و برنامه‌های این پلتفرم گفت: اصفهان و یزد شهرهای خوبی هستند اما مزیت‌های قم برای نوآوری مناسب است. بعد از تهران می‌توان گفت قم در رتبه دوم اکوسیستم نوآوری قرار می‌گیرد. حضور باسلام در قم هم به نفع ما بوده هم تاثیرگذاری روی اکوسیستم داریم اما بهتر است به سمت جهانی شدن پیش برویم. ما در لجستیک از مدل نواپریشن استفاده می‌کنیم.

او افزود: در این مسیر سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته اما قصد ورود مستقیم به حوزه لجستیک را نداریم. لجستیک دغدغه مهمی است و در حال حاضر هم سمت خریداران این نیاز حس می‌شود اما این اتفاق بدون داشتن یک انبار یا ماشین حمل کالا در حال افتادن است. این نشان می‌دهد چقدر ظرفیت در کشور وجود دارد که با استفاده از اینتگریشن می‌توان از این ظرفیت به خوبی بهره برد.

چقد از عرضه‌کننده‌گان کالا از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا واتس‌آپ استفاده می‌کنند؟ هم‌بنیان‌گذار «باسلام» در جواب به این سوال گفت: به صورت کلی در ایکامرس مانند فروشندگان آمازون بخشی از کانال‌های فروش آفلاین و برخی آنلاین است. با این حال بهتر است بجای بردن همه کاربران به یک کانال، می‌توان روی اینتگریشن بین کانال‌ها تمرکز کرد. در این بین کاربران به دو طیف تقسیم می‌شوند.

آريالایا ادامه داد: یکی کاربرانی که باسلام کانال فرعی آنهاست و طیف دیگری که باسلام کانال اصلی آنهاست. اندیشه ما در حال حاضر تمرکززدایی از این زنجیره بوده است و به همین دلیل لجستیک یا تیم‌های متمرکز نداریم. به همین دلیل همواره به دنبال این موضوع بوده‌ای که در کجا چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود تا ما بتونیم به عنوان یک بستر خدمات خود را توسعه دهیم.

او در مورد تجربه‌کاربری شلوغ پلتفرم باسلام و همچنین توسعه باسلام برای خارج از مرزهای ایران گفت: بخشی از این موضوع به این برمی‌گردد که ما سعی می‌کنیم فرهنگ غرفه دار باسلام را تغییر ندهیم. با این حال به شدت در حال کار روی تجربه کاربری هستیم که شلوغی را دسته‌بندی کنیم.

هم‌بنیان‌گذار «باسلام» خاطرنشان کرد: هم محصولات تولید داخلی پتانسیل عرضه جهانی دارد هم باسلام قابلیت بین‌المللی شدن دارد. اما مهم‌ترین چالش پرداخت است. در این راه تقریبا در حال بررسی تمامی روش‌ها ممکن هستیم.
 
https://asr8.ir/vdcj.te8fuqeytsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین