تابلوی معاملات امسال شاهد عرضه اولیه‌‌‌‌‌‌های بسیار زیادی بود و این عرضه‌ها بازدهی خوبی را برای سهامداران رقم زد.
بازار عرضه اولیه‌ها چگونه گذشت؟
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، سومین ماه سال ‌به پایان رسید ‌و در این مدت تالار شیشه‌ای شاهد عرضه اولیه ۶ شرکت جدید بود که این شرکت‌ها توانستند نقدینگی خوبی جذب کنند. به‌طور کلی بازار سهام می‌تواند به کمک عرضه‌های اولیه، نقدینگی بسیار زیادی جذب کند که این نقدینگی‌‌‌‌‌‌ها می‌توانند مسیر شاخص را تغییر و صعود آن را حتمی کنند.

تابلوی معاملات امسال شاهد عرضه اولیه‌‌‌‌‌‌های بسیار زیادی بود و این عرضه‌ها بازدهی خوبی را برای سهامداران رقم زد. اولین عرضه اولیه امسال تنها چند روز پس از تعطیلات سال‌نو بود و ۱۶ فروردین ‌ شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با نماد پی‌‌‌‌‌‌پاد به روش بوک‌بیلدینگ در بازار سرمایه عرضه شد.

پی‌‌‌‌‌‌پاد ۳۶۰‌میلیون برگه سهم معادل ۱۲‌درصد از سهام خود را با دامنه قیمتی ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ در این روز عرضه کرد و که با استقبال یک‌میلیون و ۵۴۴‌هزار نفری روبه‌رو شد و در نهایت به هر فرد ۲۳۷ سهم رسید. در آن زمان این سهم با سقف قیمتی ۵۵۰۰‌تومان معامله شد و در پایان معاملات روز چهارشنبه ۳۱خرداد ماه به رقم ۲۰.۰۹۰رسید ‌و بازدهی حدود ۲۶۵‌درصدی را ثبت کرده‌است.

پس از این عرضه روز ۲۳ و ۳۰ اردیبهشت ماه دومین عرضه اولیه بازار با روش ترکیبی انجام شد و نکته قابل‌توجه اینجاست که عرضه این نماد دو مرحله‌‌‌‌‌‌ای بود. در این روز ۱۳۵‌میلیون سهم معادل ۱۵‌درصد از سهام شرکت دامپروری و کشاورزی فجر‌اصفهان با نماد زفجر با قیمت ارزش‌گذاری ۱۱۴۹‌تومان در فرابورس عرضه شد. در مرحله اول عرضه ۵‌د رصدی هر سهم با قیمت ۱۲۵۴‌تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری رسید. زفجر شامل سهمیه ۶۲۵‌هزار سهمی به سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران واجد شرایط بود که ۷۷ صندوق متقاضی قادر به خرید این سهم شدند.

همچنین در مرحله دوم نیز ۱۰‌درصد دیگر با حداکثر سهمیه ۲۲۵سهمی به یک‌میلیون و ۲۷۷‌هزار و ۸۸۱ سهامدار حقیقی و ۱۰۹۵سهامدار حقوقی به روش قیمت ثابت کشف‌شده تعلق گرفت. در مرحله دوم این عرضه یک‌میلیون و ۲۷۷‌هزار و ۸۸۱ کد حقیقی و ۱۰۹۵ کد حقوقی شرکت کردند که در نهایت؛ به هر نفر تعداد ۷۰سهم مجموعا به مبلغ ۸۸۳۸۰‌تومان رسید.

دامنه قیمت این سهم ۲۴۵۰‌ریال بود که در معاملات آخرین روز کاری هفته به ۲۲.۰۵۰ رسید‌ و در نهایت بازدهی ۸۰۰‌درصدی را نصیب خریداران کرد. سومین عرضه اولیه به خرداد ماه رسید ‌و روز ۶خرداد شاهد عرضه اولیه آقای دوغ بودیم. شرکت بهار رز عالیس چناران با نماد عالیس به روش ترکیبی و دو مرحله‌‌‌‌‌‌ای ۳۰۰‌میلیون و ۱۲‌هزار، معادل ۱۲‌درصد از سهام خود را عرضه کرد. 

عرضه اولیه ۱۲‌درصد از سهام بهار رز عالیس چناران با قیمت ارزش‌گذاری ۱۶۴۲۶‌ریالی به روش ترکیبی در فرابورس انجام و در مرحله اول با عرضه ۴‌درصدی هر سهم با قیمت ۱۶۹۲‌تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری معامله شد. در مرحله اول ‌هزار سهم به سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران واجد شرایط یعنی ۷۲ صندوق متقاضی رسید.

در مرحله دوم، هشت‌درصد دیگر با حداکثر سهمیه ۵۰۰ سهمی به یک‌میلیون و ۶۹۳‌هزار و ۵۸۴ سهامدار حقیقی و ۹۰۳ سهامدار حقوقی به روش قیمت ثابت کشف‌شده تعلق گرفت. همچنین یک‌میلیون و۶۹۳‌هزار و۵۸۴ کد حقیقی و ۹۰۳ کد حقوقی در مرحله دوم این عرضه شرکت کردند که در نهایت به هر نفر تعداد ۱۲۱سهم مجموعا به مبلغ ۲۰۴‌هزار‌تومان رسید. این عرضه با قیمت ۱۶.۲۳ به سهامداران رسید ‌و روز چهارشنبه به قیمت ۲۴.۴۰۰ رسید ‌و در نهایت بازدهی ۱/ ۴۴‌ درصدی داشت.

خرداد، ماه پررونقی برای عرضه اولیه‌‌‌‌‌‌ها بود و روز ۱۰ خرداد ماه ۶۰۰‌میلیون سهم معادل ۱۵‌درصد از شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان با نماد والماس در فرابورس عرضه اولیه شد. این عرضه اولیه نیز همانند سایر عرضه‌ها‌‌‌‌‌‌ به صندوق‌ها رسید.  این عرضه با قیمت ۲۵۴۲ انجام شد و روز چهارشنبه به آخرین قیمت ۲۹۳۷‌ریالی رسید که بازدهی ۱۵‌درصدی را نصیب صندوق‌ها کرد.

این عرضه اولیه نسبت به سایر عرضه‌ها بازدهی کمتری داشت.  پنجمین عرضه اولیه امسال به گروه مالی شهر الماس با نماد شهر رسید ‌و مشارکت در این عرضه نسبت به سایر عرضه اولیه‌‌‌‌‌‌ها رشد بیش از ۳۰‌درصدی داشت. بر همین اساس ۲۱ خرداد ماه ۱۲‌درصد از سهام این شرکت به قیمت ۱۸۴‌تومان در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد.

همچنین بیش از ۲‌میلیون و ۲۲۸‌هزار و ۴۷۹ کد معاملاتی شرکت کردند و حداکثر ۱۸۶۳ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت. همانطور که گفته‌شد شهر عرضه پرطرفداری بود و با قیمت ۱۸۴۰‌ریال عرضه شد و در نهایت به قیمت ۲۷۱۵‌ریالی رسید‌ و بازدهی ۴۷‌درصدی به سهامداران خود داد.

آخرین عرضه اولیه امسال روز چهارشنبه ۳۱خرداد ماه انجام شد که‌ این عرضه ترکیبی و دو مرحله‌‌‌‌‌‌ای است. در این روز شرکت سهام شرکت نیان الکترونیک با نماد نیان ۳۲‌میلیون و ۳۱‌هزار و ۶۰۰سهم، معادل ۱۲‌درصد خود را در لیست عرضه قرار داد. قیمت کشف‌شده این عرضه ۷۹.۶۲۵ریال بود و ۵۸ صندوق و یک‌‌‌‌‌‌میلیون و ۸۴۴‌هزار و ۹۴ کد حقیقی و یک‌میلیون و ۹۴۴ کد حقوقی در این عرضه شرکت داشتند.

معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس چندی پیش اعلام کرد که امسال ۱۰ عرضه اولیه خواهیم داشت و کیفیت را فدای سرعت بیشتر در عرضه اولیه نمی‌کنیم؛ این در حالی است که مدیرعامل شرکت بورس تهران اعلام کرد امسال ۱۵عرضه اولیه خواهیم داشت و عمده عرضه‌های امسال در حوزه‌های صنعتی و اقتصاد دیجیتال و غذایی است.

با توجه به اظهارات مدیران به‌نظر می‌رسد که امسال ۱۰ تا ۱۵ عرضه اولیه در بازار سرمایه خواهیم داشت و این عرضه‌ها می‌توانند نقدینگی جدیدی را وارد بازار کنند که در نهایت ورود نقدینگی مسیر شاخص و معاملات را تغییر می‌دهد.
 
https://asr8.ir/vdcg.z9xrak9zwpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین