چهار نرم افزار پرکاربرد ایرانی در روزهای اخیر از گوگل‌پلی حذف شده‌اند.
تیغ بُران تحریم‌ها علیه نرم‌افزارهای ایرانی | چهار اپلیکیشن از گوگل‌پلی حذف شدند
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، دو سال قبل بود که برخی افراد با ارسال ایمیل به شرکت آیفون، تعدادی از نرم افزارهای ایرانی را گزارش کردند و در نتیجه‌ آن، اپلیکیشن‌هایی از جمله اسنپ، بانک ملی و ... از اپ استور اپل حذف شدند.

همچنین سال گذشته با ارائه مستنداتی به فروشگاه رسمی اپلیکیشن گوگل، نرم افزارهایی از جمله روبیکا، شیپور، آلونک و ... از گوگل‌پلی حذف شدند.

حالا در دور جدید این اتفاقات که بارها تکرار شده است، نرم‌افزارهای جدیدی از بستر جهانی گوگل‌پلی محروم شده‌اند.

اولین قربانی این روند تازه، «دیوار» بود که پنج شنبه از فروشگاه رسمی اپلیکیشن گوگل حذف شد. آنطور که روابط عمومی دیوار اعلام کرده، در ایمیلی که گوگل برای این مجموعه ارسال کرده، اعلام شده که این اقدام با استناد به ماده ۱۶.۵ «توافقنامه توسعه‌دهندگان» صورت گرفته که به تحریم‌های وضع شده از سوی دولت آمریکا اشاره دارد.

دیوار در بیانیه‌ای که در این مورد منتشر ساخته اعلام کرده «حذف اپلیکیشن رسمی دیوار از گوگل‌پلی می‌تواند باعث انتشار بدافزارها با سوءاستفاده از عنوان و برند دیوار در فروشگاه رسمی گوگل و تضییع حقوق کاربران‌ شود». این مجموعه همچنین تأکید کرده همه تلاش‌ خود را با استفاده از ابزارهای قانونی موجود برای حل این مشکل انجام می‌دهد.

در ماده 16.5 آئین نامه گوگل آمده است «محصولات موجود در GOOGLE PLAY ممکن است مشمول قوانین و مقررات کنترل صادرات و تحریم های ایالات متحده و سایر حوزه های قضایی باشند. شما موافقت می‌کنید که تمام قوانین و مقررات کنترل صادرات و تحریم‌ها را که در مورد توزیع یا استفاده از محصولات شما اعمال می‌شود».

دومین اپلیکیشنی که در روزهای اخیر از گوگل‌پلی حذف شد، تپسی است. تپسی که پس از مدت‌ها، از آبان ماه سال گذشته مجددا توانسته بود در گوگل پلی فعالیت کند، دوباره حذف شد.

اپلیکیشن دیجی‌کالا سومین نرم افزار ایرانی است که از حضور در فروشگاه گوگل محروم شده؛ دیجی‌کالا هم تأیید کرده که تحریم‌ها دلیل حذف این اپلیکیشن از گوگل‌پلی بوده است.

آخرین نرم افزاری که تا این لحظه، یک شنبه ظهر، از گوگل پلی حذف شده، «آپ» است. آرمان فرج‌زاده مدیر ارشد اجرایی آپ در خصوص حذف این اپلیکیشن از گوگل‌پلی گفته «ضرر این مدل اتفاقات به‌طور کلی سمت کاربران است. زیرا نیازمندی به اپلیکیشن‌هایی مانند آپ همواره وجود دارد. بنابراین کاربران مجبورند اپلیکیشن را از سایر مسیرها دریافت کنند. از طرفی ممکن است برخی کاربران برای دانلود آن را از منابع نامشخص دریافت کنند. این موضوع نیز به‌دلیل حوزه فعالیتی آپ که صنعت فین‌تک و مالی است، خطرات خاص خود را در پی دارد».

پاییز سال گذشته، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت پیگیر موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگلی‌پلی خواهد بود.‌ او در آن زمان تأکید کرد این موضوع را از مجامع بین‌المللی دنبال خواهد کرد؛ اما تا به امروز خبر تازه‌ای از این پیگیری اعلام نشده است.

از سویی دیگر یکی از پیامدهای حذف نرم افزارهای مرجع، اصلی و قابل اعتماد از گوگل پلی، رشد نرم افزارهای تقلبی و بدافزارها در این پلتفرم‌ها است.

با حذف اپلیکیشن پرداخت بانکی آپ، نرم افزار خرید و فروش دیوار یا سایر اپلیکیشن‌ها، فضای برای سودجویان فراهم می‌شود تا با ارائه بدافزارها، موبایل کاربران را آلوده نمایند.

همانطور که بر اساس یک پایش امنیتی که سال گذشته انجام شد، ایران در رتبه سوم آلوده‌ترین کشورها به بدافزار قرار گرفته بود.

داده‌های بنیاد Shadowserver که در حوزه امنیت فعال است، نشان می‌داد ایران در روزهای گذشته در رتبه سوم کشورهای با بیشترین آلودگی به بدافزارهای شناخته‌شده قرار گرفته بود. البته کارشناسان معتقدند علاوه بر تحریم‌های جهانی، فیلترینگ داخلی هم از دیگر عواملی‌ست که باعث آلودگی شدید کاربران ایرانی شده است. مسدود بودن گوگل‌پلی و عدم دسترسی به اپلیکیشن‌ها توسط کاربران و مراجعه به منابع غیررسمی برای دریافت آن‌ها، در این موضوع نقش داشته است.
https://asr8.ir/vdca.in6k49nay5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین