جمعی از طرفداران محیط‌زیست با اعلام آسیب‌های زیست ‌محیطی کارخانه ید گلستان در قالب یک کارزار، خواستار تعطیلی این کارخانه شدند.
درخواست 1600 نفر از  فعالان محیط زیست: کارخانه ید گلستان را تعطیل کنید!؟
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، از حدود سه سال گذشته اعتراض‌هایی مبنی بر آلودگی‌های کارخانه ید گلستان مطرح شد و حالا بیش از یک هزار و 600 نفر در قالب یک کارزار خطاب به روسای جمهور و سازمان محیط‌‌‌زیست، خواستار تعطیلی این کارخانه هستند.

در سال 1387  کارخانه یُد آق قلا به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید یُد خاور میانه افتتاح شد تا نام گلستان را در زمره تولیدکنندگان اصلی این محصول در جهان ثبت کند و ایران در رتبه پنجم تولید یُد جهان قرار دهد.

یُد تولیدی این شرکت، در واحد‌های دارویی، شیمیایی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کارخانه علاوه بر تأمین یُد مورد نیاز کشور، محصول خود را به کشور‌های اروپایی و آسیایی نیز صادر می‌کند.

از سه سال پیش اعتراض‌هایی مبنی بر آلودگی‌های زیست محیطی این کارخانه مطرح شد اما از سوی مسئولان کارخانه این ادعا رد شد و اعلام کردند: نمونه‌برداری‌های انجام شده ثابت می‌کنند که آب دریاچه اینچه برون، تنها ۱۷ نانو سیلور پرتو دارد.
 
اما بنا به اعلام رسانه‌ها هیچ‌گاه اسنادی از گزارشات سازمان‌هایی که به این موضوع وارد شدند مثل سازمان انرژی اتمی و بررسی فصلی آن‌ها از سوی محیط زیست استان گلستان در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.
 
سال 1399 محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست استان گلستان در این رابطه اعلام کرد: 200 تا 300 هکتار تحت تاثیر تخلیه این پساب قرار گرفته است و تصور می‌کنیم بین پنج تا 6 میلیون لیتر پساب وارد مرتع شده است. پساب استحصال ید دارای باریم و آمونیوم بالاتر از حد استاندارد است.
 
کارخانه ید گلستان در لیست کارخانه‌های آلاینده
 
در همان زمان با توجه به اهمیت این موضوع هادی حق شناس، استاندار وقت گلستان با همراه برخی از مسئولان به صورت میدانی از شرایط این کارخانه بازدید کرد و با توجه به شرایط و اهمیت موضوع جلسه میدانی برگزار کردند.
 
حق شناس براساس این جلسه اعلام کرد: که کارخانه ید موظف است نسبت به بوته کاری و جمع آوری پساب اقدام کند و مسئولان کارخانه نیز قول آن را دادند که این بوته کاری و اقدامات انجام شود.
 
از سال 1398 این کارخانه ید، جزو کارخانه‌های آلاینده قرار گرفت و برای رفع مشکل پساب این کارخانه چهار هکتار از اراضی منابع طبیعی در اختیار این شرکت قرار داده شده است.
 
رسانه‌ها در سال 1399 اعلام کردند: تقریباً بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی مرتعی استان گلستان به دلیل شکاف در دایک حفاظتی پسابی که  قرار بود از طریق کارخانه ید به درون زمین تزریق شود به مقادیر بالاتر از حد استاندارد «باریم» و «آمونیوم» آلوده شد.
 
در کارزاری که هم‌اکنون برای تعطیلی این کارخانه در حال برگزاری است، اعلام شده آلایندگی‌های این کارخانه باعث تغییر آب و هوا شده است که در نتیجه، باعث تغییراتی در میزان برداشت محصول کشاورزی شده که اصلی‌ترین منبع درآمد مردم این منطقه است.
https://asr8.ir/vdca.wn6k49naw5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین