سهامداران شرکت پدیده شاندیز (گشان) هفته جاری را در حالی به پایان رساندند که همچنان زیر صف سنگین فروش، ارزش سهمشان در حال غرق شدن است و تنها در روز دوشنبه توانست با رهایی از این بحران، نفس کوتاهی بگیرد.
سهامداران گشان فقط یک روز نفس کشیدند...
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، روز شنبه برای گشان با صف 12.5 میلیونی فروش آغاز شد. یک ربع قبل از آن که بازار بورس کار خود را آغاز کند، 512 سفارش برای عرضه 12 میلیون سهم به قیمت 40 هزار و 100 ریال صف بسته بودند.
 
البته پس از آغاز زمان معاملات، صف فروشی که 500 سفارش در آن 12.5 میلیون سهم را برای فروش گذاشته بودند به 630 درخواست اما 11.5 میلیون سهم برای فروش تغییر کرد. یعنی قبل از آغاز بازار، سفارش‌های بزرگ، تقلبی و فیک برای گشان از صف خارج شدند و یک میلیون سهم در لحظات اولیه بازار معامله شد.
 
حتی این ماجرا در ساعات بعدی بیشتر نمایان شد؛ چرا که حتی با حضور 983 سفارش برای فروش سهم، تنها 11 میلیون سهم در صف فروش قرار گرفته بود.
 
شنبه در پایان با کاهش 2.91 درصدی ارزش سهام و صف فروش 10 میلیونی برای گشان به پایان رسید.
 
گشانی که پس از توقف سه ماهه، با قیمت 52 هزار ریال کشف قیمت شده بود؛ حالا در روز یک شنبه با سقوط به کانال 30 هزار ریالی باید معامله می‌شد.
 
اولین معامله گشان در روز یک شنبه با قیمت هر سهم 38900 ریال صورت پذیرفت تا گشان پس از کانال 40 هزار ریالی، یک کانال دیگر را هم از دست بدهد.
 
اتفاقات مشابه روز شنبه، در روز یک شنبه هم تکرار شد و مقایسه تعداد سهامداران و حجم سهامی که در صف فروش قرار گرفته بود نشان می‌داد که بزرگانی پیش از انجام معاملات در صف حضور دارند و سپس از آن خارج می‌شوند.
 
حاشیه های صف فروش و انتقادات سهامداران به حقوقیها باعث شد که شرکت پدیده اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کند.
 
پدیده در بخشی از این بیانیه‌ خطاب به سهام‌داران خود نوشت «معاملات با اهمیت کلیه سهام‌داران عمده و سرمایه‌گذاران در سهام شرکت به‌صورت دقیق توسط واحد امور سهام مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و بر اساس نتایج مستندات موجود که قبلا هم در اختیار مراجع ذی صلاح قرار گرفته هیچ‌یک از شرکت‌های حقوقی حاضر در هیات مدیره، اقدام به انجام معاملات موسوم به نوسان‌گیری در سهام شرکت نکرده‌اند».
 
گشان در پایان روز یک شنبه با کاهش 2.99 درصدی به کار خود پایان داد.
 
اما روز دو شنبه، پس اطلاعیه شرکت پدیده، متفاوت آغاز شد. پیش از این که بازار شروع شود، شاهد صف خرید سه میلیونی در مقابل صف فروش 8 میلیونی بودیم. این وضعیت در ادامه بهتر هم شد و صف خرید سهام پدیده تا هفت و سپس 11 میلیون سفارش بالا رفت.
 
برخی رسانه‌های بورسی پیش‌‌بینی می‌کردند این اتفاق حاکی از توافق پشت پرده بانک صادرات و شرکت پدیده است. بورس پلاس که در این زمینه فعالیت می‌کند، دراین‌بارهر نوشت «صادرات با خریدار به توافق رسیده است و به زودی شاهد واگذاری بلوکی سهام صادرات خواهیم بود».
 
حجم معاملات گشان در روز دوشنبه باعث شگفتی کارشناسان شد. اگر چه برخی پیش‌بینی می‌کردند گشان به حجم معامله 20 میلیونی در این روز برسد اما گشان در روز دو شنبه شاهد 40 میلیون حجم معاملات سهم و ارزش معاملاتی 175 میلیارد تومانی بود.
 
بر این اساس گشان توانست در پایان روز دو شنبه، با رشد 2.82 درصدی، به کانال 40 هزار ریالی برگردد؛ و البته روی مرز بایستد. گشان در آخرین معامله دوشنبه به قیمت 40 هزار ریالی رسید.
 
اتفاقی که اگرچه مثبت بود اما باعث ایجاد سوالات و ابهاماتی برای سهام‌داران پدیده شد. حداکثر میزان صف فروش در هفته‌های گذشته (که از ترس سهام‌داران نیز نشات گرفته بود) با کم‌تر از ۵۰ میلیارد تومان جمع می‌شد و گشان به روال اصلی خود باز می‌گشت اما هیچ فردی حاضر به حمایت نشد تا قیمت سهام نزدیک به ۳۰ درصد افت کند! اما در روز دوشنبه به یک‌باره افراد حقیقی (تنها ۵ درصد خریدها توسط حقوقی انجام شده و ۹۵ درصد را کدهای حقیقی خریداری کردند) حاضر به هزینه بیش از ۱۷۴ میلیارد تومانی می‌شوند تا صف خرید سنگین برای گشان ایجاد شود. کدام افراد حقیقی توانایی پرداخت این هزینه را دارند؟ اگر می‌دانستند گشان ارزشمند است چرا تا امروز خرید نکردند؟
 
هر چه که بود، سهام‌داران پدیده و گشان توانستند در این روز یک نفس راحت بکشند و از موج سنگین صف‌های فروش نجات یابند؛ ولی فقط همین یک روز!
 
سه شنبه برای گشان مثل سابق آغاز شد. پیش از آغاز زمان بازار، حجم خرید و فروش در یک نسبت مساوی با یکدیگر قرار داشتند اما با شروع معاملات، پنج میلیون سهم در صف فروش گشان قرار داشت و تا 10 میلیون هم بالا رفت.
 
در حالی که اکثر نمادهای معاملاتی هم‌گروه گشان سه شنبه در وضعیت نسبتا خوبی به سر می‌بردند اما گشان با کاهش 1.15 درصدی همراه شد. تا مجددا به کانال 30 هزار ریالی برگردد.
 
آخرین روز هفته هم خونین بود و گشان از ابتدای روز چهارشنبه با 300 سفارش در صف فروش 10 میلیونی قرار گرفت.
 
شاید سهام‌داران پدیده منتظر بودند تا آخر شاهنامه‌شان خوش باشد و پدیده در آخرین روز معاملاتی هفته، باز هم مانند دوشنبه خوب و خوش به پایان برسد اما چهارشنبه، خونین‌تر از قبل بود.
 
ساعت 9 و نیم صبح چهارشنبه، پدیده شاهد یکی از سنگین‌ترین صف‌های فروش چند هفته اخیر خودش بود. 15 میلیون سهم در صف فروش بود!
 
موجی که هر لحظه هم سنگین‌تر می‌شد و «گشان» را در خود غرق می‌کرد. گشان با 16 میلیون صف فروش در روز چهارشنبه، با کاهش 2.93 درصدی به پایان هفته رسید. حجم معاملات سهام در این روز حدود 648 هزار سهم و آخرین قیمت معامله شده 38 هزار و 50 ریال بود.
 
گشان از 52 هزار ریال، حالا به 38 هزار ریال رسیده است. هیات مدیره و مدیران پدیده دو روز تا آغاز هفته‌ای دیگر فرصت دارند و باید دید می‌توانند از سقوط آزاد پدیده جلوگیری کنند...
 
https://asr8.ir/vdcf.1dyiw6deegiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین