برندهای مختلفی در بازار سوپرمارکتی کشور فعال هستند که بر اساس هر کدام بر اساس استراتژی‌های بازاریابی در استان‌های مختلف موفق‌تر عمل کرده‌اند.
بازار سوپرمارکتی کشور در اختیار کدام برندها است؟ | به همراه لیست 50 برند برتر این حوزه
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، هایمارت که با ارائه صندوق‌های فروشگاهی وارد بازار شد و با سامانه سفارش‌گذاری آنلاین و امکان خرید تخفیفی برای سوپرمارکت‌ها روند کسب‌وکار خود را توسعه داد، با بررسی 342 گروه کالایی از 9 هزار و 921 برند سوپرمارکتی، گزارشی را از فروش محصولات و بازار سال 1401 ارائه کرده است.

این گزارش کالاهای سوپرمارکتی را در سه سطح اصلی، فرعی و زیر گروه فرعی طبقه‌بندی کرده که به طور مثال محصولی همچون روغن سرخ کردنی را در گروه اصلی «خواربار و کالای اساسی»، گروه فرعی «روغن» و زیر گروه فرعی «روغن سرخ کردنی» قرار داده است.

در این بررسی اعلام شده که بیش از 85 درصد بازار خرده فروشی مربوط به سوپر مارکت‌هاست و تنها 15 درصد از آن در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.
 
تورم 130 درصدی خواروبار در سال گذشته

در گروه‌های کالایی مختلف بررسی شده توسط هایمارت، بیش‌ترین تورم سال گذشته با 130 درصد به «خواروبار و کالای اساسی» اختصاص دارد. گروه‌های لبنیات، شیرینی و تنقلات و یخچالی و انجمادی هم در ردیف‌های بعدی قرار دارند. کم‌ترین میزان تورم به لوازم مصرفی و شوینده و بهداشتی مربوط بوده است.
 
در گروه کالایی خواروباراساسی، روغن با 286.8 درصد تغییر قیمت در سال 1401 بیشترین افزایش را داشته و پس از آن ماکارونی و رشته با 130.8 درصد و سس با 81.6 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در حوزه لبنیات، کره با 100.1 درصد، دوغ 77.1 درصد، کشک 93.5 درصد و شیر تازه با 78.4 درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.
 
هایمارت این افزایش قیمت را به دلیل حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و افزایش قابل توجه نرخ ارز اعلام کرده که بخش عمده تغییرات در اردیبهشت ماه پس از حذف ارز ترجیحی رخ داده است.
 
تغییرات قیمتی بیش از 52 درصدی دخانیات در 3 سال گذشته

هایمارت تغییرات قیمتی دخانیات را مورد بررسی قرار داده که در سال 1399 حدود 30 درصد و سال 1400 حدود 35 درصد تغییر قیمت داشته‌اند؛ اما این تغییرات در سال 1401 به 52.6 درصد رسیده است.  
 
تغییرات اندازه بازار
 
اندازه بازار سال 1401 نسبت به 1400 در گروه شوینده و بهداشتی 2.8 درصد کاهش، نوشیدنی‌ها 1.9 درصد کاهش، لوازم مصرفی 0.3 درصد کاهش، یخچالی و انجمادی 0.2 درصد کاهش، لبنیات 1.2 افزایش، شیرینی و تنقلات 2.2 درصد افزایش و خواروبار و کالای اساسی 2.5 درصد افزایش یافته است.
 
کاله، صدرنشین جدول رتبه و سهم بازار گروه‌های برتر

هایمارت در جدول رتبه و سهم بازار گروه‌های برتر بازار خرده فروشی سال 1401 بر اساس سهم بازاریابی، 50 گروه برتر بازار را شناسایی کرده که در آن مجمموعه‌ شرکت‌هایی معرفی شده‌اند که با آن عنوان شناخته شده‌اند.

هایمارت تاکید کرده منظور از «گروه»، مجموعه شرکت‌هایی است که یک گروه با آن عنوان شناخته می‌شود. مثلا گروه چی‌تور شامل شرکت‌های آباطعم پرشین، دینا توس، صنایع غذایی دینا و صنایع غذایی سپاس مهر است. همچنین با توجه به متفاوت بودن نام شرکت‌ها، از نام تجاری که به آن شهرت دارند استفاده شده است.

برترین جایگاه در این جدول با 5.34 درصد به برند کاله اختصاص داده شده در حالیکه این مقام در سال گذشته متعلق به برند میهن بوده است.

برند میهن هم توانسته با 4.84 درصد جایگاه دوم بازار گروه‌های برتر بازار خرده فروشی را به خود اختصاص دهد و با اختلاف 0.26 درصدی بالاتر از برند گلرنگ باشد که سهم 4.58 درصد از این بازار را در سال 1401 کسب کرده است.

در این جدول به ترتیب برندهای  JTI، خوشگوار، طیبعت، بهشهر، چی‌توز، عالیفرد و پگاه در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

سایر برندها زیر نیز از رده یازدهم تا پنجاهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ مزمز، هنکل پاک‌وش، شیرین عسل، پاک، حیات، دامداران، مینو، دومینو، گلستان، BAT، Unilever، پاکسان، zarrin، دلپذیر، زر ماکارون، مدلل، هایپ، مهرام، عالیس، ساسان، زمزم، رامک، Nestle، مانا، سه نان، دو غزال، آماده لذیذ، درنا، بهنوش، فرمند، هراز، رانی، نامی نو، نظری، تک ماکارون، سان استار، شیلتون، شهرزاد، شکلی و دخانیات ایران.

در حیطه رتبه و سهم بازار گروه‌های برتر بازار خرده فروشی در سال گذشته 9هزار و 921 برند در سطح سوپر مارکت‌های کشور فعالیت کرده‌اند که نکته حائز اهمیت تصاحب 80 درصد فروش ریالی این بازار توسط 229 برند است.

اندازه ریالی گروه‌های اصلی

خواروبار و کالای اساسی با 24.6 درصد بیش‌ترین سهم از بازار را در سبد خرید مردم به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن گروه لبنیات با 20.4 درصد، شیرینی و تنقلات با 14.7 درصد، نوشیدنی‌ها با 13.6 درصد، شوینده و بهداشتی با 13.3 درصد، دخانیات با 7.2 درصد، یخچالی و انجمادی با 4.4 درصد و لوازم مصرفی، آشپزخانه و فرهنگی با 1.8 درصد در سبد خرید مردم هستند.
 
بازار گروه‌های فرعی
 
اندازه بازار ریالی گروه‌های فرعی در سال 1401 به ترتیب ذیل است؛ روغن 7.9 درصد، دخانیات 7.2 درصد، نوشیدنی گازدار 6.6 درصد، چیپس و اسنک 4.2 درصد، پنیر 4 درصد، ماست 3.6 درصد، بستنی 3.5 درصد، شیر تازه 3.3 درصد، چای و قهوه 3.2 درصد، بیسکویت 3 درصد، آبمیوه و بستنی 3 درصد، کیک 2.9 درصد، پروتئینی 2.6 درصد، بهداشت مادر و کودک 2.5 درصد، شوینده لباس 2.4 درصد، ماکارونی و رشته 2.3 درصد، تنقلات 2.2 درصد و سس 2.2 درصد.
 
 
کدام استان‌ها طرفدار کدام لیدر گروه سوپرمارکتی هستند؟


بازار برندهای کشور در 8 استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، البرز، کردستان، قم، لرستان و اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

روغن از جمله کالاهای سوپرمارکتی است که  بیشترین بازار را در بین خانوارهای ایرانی دارد. لادن با فروش در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان و قم توانسته بیش‌ترین سهم را در این 8 استان داشته باشد. اویلا در مازندران و طبیعت در کردستان و لرستان سهم بیش‌تری داشته‌اند. همچنین برند غنچه در مازندران و کردستان دومین برند برتر است. هایلی نیز توانسته در لرستان سومین سهم از فروش را داشته باشد.
 
بازار گروه کالایی چیپس و اسنک در کشور، مقتدرانه در اختیار چی‌توز است و در سراسر کشور بیش‌ترین سهم را دارد. پس از چی‌توز، مزمز، چاکلز، لینا و تاپیس هم توانسته‌اند در برخی استان‌ها بازارهای دوم و سوم را در اختیار داشته باشند.
 
کاله و پگاه موفق شده‌اند بیشترین‌ سهم از گروه کالایی پنیر را در این هشت استان داشته باشند. کاله در خراسان رضوی، مازندران، تهران، البرز و قم موفق بوده و پگاه هم بیشترین سهم استان‌های لرستان و اصفهان را تصاحب کرده است. صباح، روزانه، میهن و رامک نیز در برخی از استان‌ها توانسته‌اند به صورت نسبی فروش داشته باشند.
 
در گروه کالایی ماست هم کاله اکثر این بازار را در اختیار دارد. بجز شش استان، در دو استان لرستان و کردستان به ترتیب پگاه و بفرین بیش‌ترین سهم را دارند. پاک در کردستان سوم، هراز در مازندران دوم، بشیر در خراسان رضوی دوم و رامک در اصفهان سوم است.
 
بازار شیر تازه در انحصار برند خاصی نیست و نام‌های مختلف در استان‌های کشور بازارها را دنبال می‌کنند. در تهران دامداران، ماهشام و پاک، در خراسان رضوی پگاه، کاله و رامک، در اصفهان پگاه رامک و کاله، در البرز دامداران، پاک و میهن، در مازندران کاله، دامداران و میهن، در کردستان پاک، کاله و پگاه، در قم میهن، کاله و پگاه و در لرستان پگاه، کاله و میهن بیشترین سهم‌ها را دارند.
 
زر ماکارون در گروه کالایی ماکارونی توانسته بجز استان لرستان، بالاترین سهم را در استان‌های دیگر داشته باشد. برند مانا در لرستان موفق‌تر عمل کرده و رتبه اول بازار را کسب کرده است. مانا و تک ماکارون در اکثر استان‌های کشور رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند.
 
سس مایونز که به‌عنوان یکی از افزودنی‌های فرعی برخی غذاها استفاده می‌شود، بازار متنوعی در کشور دارد. مهرام در تهران، البرز، مازندران و اصفهان بیشترین سهم را دارد؛ دلپذیر در کردستان و لرستان و رعنا در قم و خراسان رضوی موفق‌تر عمل کرده‌اند.
 
پرژک با توانسته با استراتژی موفق بازار کشور را در اختیار خود داشته باشد. پس از آن صحت و گلرنگ توانسته‌اند رتبه‌های دوم و سوم فروش را در استان‌های مختلف کسب کنند.
 
در بازار تن‌ماهی تحفه در خراسان رضوی، شیلتون در تهران و البرز، شیلانه در مازندران، طبیعت در کردستان و لرستان، شبنم در قم و گالکسی در اصفهان بیش‌ترین سهم فروش را دارند. این بازار متنوع‌تر است و برندهای دیگری همچون پولک، هایلی، کالچر، پیک و مکنزی نیز در استان‌های مختلف فروش دارند.

ترکیب سبد فروش گروه‌های برتر بازار چگونه است؟

در برخی از گروه‌ها بخش عمده سهم سبد، تنها به یک گروه اختصاص دارد در حالیکه برخی دیگر در گروه‌های کالایی متنوعی حضور فعال و تأثیرگذاری دارند.

در سبد محصولات گروه کاله ماست با 24.5 درصد بیش‌ترین سهم و پنیر با 22.7 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

بستنی با 36.4 درصد در سبد محصولات میهن، روغن با 35.6 درصد در گروه گلرنگ، نوشیدنی گازدار با سهم 95.4 درصدی در برند خوشگوار، روغن با 92.5 درصد در گروه بهشهر، روغن با 59.6 درصد در گروه طبیعت، چیپس و اسنک با 90.8 درصد در چی توز، آبمیوه و شربت با 54.4 درصد در عالیفرد و پنیر با 343.7 درصد در محصولات پگاه بالاترین سهم را از سبد محصولات دارند.
 
افزایش اندازه بازار کالاهای اساسی با کاهش مصرف!؟

در این گزارش تغییرات قابل توجه اندازه بازار گروه‌های کالایی در سال 1401 مشاهده می‌شود که ناشی از تورم خاص در برخی گروه ها به دلیل حذف ارز ترجیحی بوده است اما با وجود کاهش مصرف کالاهای اساسی، اندازه بازار آن از 22.1 درصد به 24.6 درصد افزایش یافته است.

محصولات برتر در گروه‌های کالایی سوپر مارکتی

هایمارت سه کالای برتر در هر گروه کالایی را بر اساس سهم بازاریابی معرفی کرده که بر این اساس در گروه کالایی روغن، به ترتیب روغن نیمه جامد حاوی امگا سه- 5 کیلویی لادن، روغن نیمه جامد لایت زیروترانس 5 کیلویی طبیعت و روغن سرخ کردنی بدون پالم 1800 گرمی اویلا، سه محصول برتر در این حوزه کالایی بودند.

در گروه کالایی ماکارونی و رشته نیز ماکارونی رشته‌ای 700 گرمی زر ماکارون، ماکارونی رشته‌ای 700 گرمی مانا و ماکارونی رشته‌ای 700 گرمی زر ماکارون به ترتیب سه محصول پر طرفدار این گروه کالایی بودند.

سه محصول برتر سوپر مارکتی در گروه سس نیز به ترتیب به سس هزار جزیره 450 گرمی دلپذیر، سس مایونز 630 گرمی مهرام و سس مایونز 900 گرمی تبرک اختصاص پیدا کرده است.

در گروه کالایی پنیر هم پنیر لبنه آنا 350 گرمی کاله، پنیر خامه‌ای ویلی 200 گرمی کاله و پنیر سفید ایرانی نسبتاً چرب 400 گرمی پگاه بیشتر از سایر رقبا در بازار مورد استقبال قرار گرفتند.

عناوین سه محصول برتر سوپر مارکتی در گروه کالایی چای نیز به چای عطری 500 گرمی دو غزال، چای معطر ارل گری 400 گرمی شهرزاد و چای سیاه 500 گرمی دو غزال رسیده است.

 در محصولات گروه دخانیات، محصولات وینستون با اختلاف از سایر رقبا، برتر شناخته شده و سه محصول سیگار xs نقره‌ای و آبی وینستون و سیگار ایکس استایل نقره‌ای وینستون به عنوان محصولات برتر این گروه شناخته شدند.

رب گوجه فرنگی 800 گرمی طبیعت، رب گوجه فرنگی 800 گرمی روژین و رب گوجه فرنگی  800 گرمی خوشاب به ترتیب سه محصول برتر سوپر مارکتی در گروه رب شناخته شدند.

در گروه محصولات شیر تازه سه محصول، شیر کم چرب بطری 946 میلی لیتر دامدارن، شیر کم چرب بطری 950 میلی لیتر پاک و شیر پر چرب بطری 950میلی لیتر پاک به عنوان محصولات برتر این گروه کالای سوپر مارکتی بودند.

کنسرو ماهی تون در روغن 180 گرمی طبیعت، کنسرو ماهی تون در روغن 180 گرمی  شیلتون و کنسرو ماهی تون در روغن 180 گرمی مکنزی هم در گروه کنسرو تون ماهی به عنوان سه محسول برتر معرفی شدند.

در گروه محصولات بستنی، بستنی کیم میرکس وانیلی 60 گرمی، بستنی پریما با مغز بادام 85 گرمی میهن و بستنی ویفرنا زعفرانی 65گرمی میهن بیشتر از محصولات هم خانواده در بازار مورد استقبال قرار گرفتند.

   خانواده ماست سون بیشتر از سایر گروه کالایی ماست در بازار سوپر مارکت‌ها مورد استقبال قرار گرفتند و به ترتیب ماست سون همزده پرچرب 1500،2200 و 900 گرمی در این بازار به عنوان محصولات برتر شناخته شدند.

در گروه محصول دوغ هم دوغ گرمادیده بدون گاز نعناعی 1.5 لیتری عالیس، دوغ گرما دیده بدون گاز 2 لیتری پگاه و دوغ گازدار تخمیری 1.5 لیتری کاله بیشتر از سایر محصولات این خانواده در بازار فروخته شدند.

در بازار نوشیدنی‌ها گازدار، نوشابه کولا گازدار 1.5 لیتری کوکاکولا در صدر، نوشابه کولا 1.5 لیتری پپسی در جایگاه دوم و لیموناد 280 میلی لیتری زمزم در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در گروه کالایی آب‌های معدنی و آشامیدنی هم آب معدنی 1.5 لیتری واتا، آب آشامیدنی 1.5 لیتری دسانی و آب آشامیدنی 500 میلی لیتری آکوافینا سه محصول پر طرفدار این گروه کالایی بودند.

هایمارت در گروه کالایی پودر لباسشویی ماشینی، پودر لباسشویی کامل 500 گرمی سافتلن طلایی، پودر ماشین لباسشویی 500 گرمی پرسیل و پودر ماشین لباسشویی 3 آنزیم 500 گرمی سپید را به عنوان سه کالای برتر این گروه کالایی معرفی کرده است.

عناوین سه محصول برتر گروه بهداشت دهان و دندان هم به خمیر دندان 7 کاره و سفید کننده 100 میلی‌لیتری مریدنت، خمیر دندان ضد پوسیدگی اورجینال 100 میلی‌لیتری سیگنال و خمیر دندان لمینت دی کلسیمی 80 گرمی پونه تعلق گرفته است.

سه محصول تخمه آفتابگردان نمکی 105 گرمی سنجابک، بادام زمینی نمکی 30 گرمی مزمز و تخمه آفتابگردان نمکی 120 گرمی مزمز هم در گروه کالایی آجیل و خشکبار به عنوان سه کالای محصول برتر معرفی شدند.

در گروه محصولات انجمادی نیز پنیر پیتزای مخلوط خلالی 500 گرمی مطهر، ناگت مرغ 300 گرمی پمینا کاله و شنیسل سینه 540 گرمی پمینا کاله به عنوان سه محصول برتر شناخته شدند.

عناوین سه محصول برتر گروه کالایی بیسکوییت نیز به بیسکوییت سبوسدار ساقه طلایی 200 گرمی مینو، بیسکوییت کرمدار ساقه طلایی 192 گرمی مینو و بیسکوییت دایجستیو شکلاتی پانیک 220 گرمی آناتا رسیده است.

در گروه کالایی کیک نیز سه محصول کیک تاینی دوقلو فندق 60 گرمی شیرین عسل، کیک دانمارکی 75 گرم معینی پور و کروسان کاکائویی 60 گرمی پچ پچ به عنوان محصولات برتر شناخته شدند.

هایمارت در گروه کالایی مراقبت از مو سه محصول شامپو سیر 450 گرمی پرژک، شامپو هزار گرمی شبنم و شامپو گیاهی سدر هزار گرمی صحت را به عنوان محصولات برتر معرفی کرده است.

در این گزارش در حوزه کالایی بهداشت بدن هم به ترتیب سه محصول صابون حمام سبز 6 عددی 130 گرمی گلنار، صابون با رایحه گل‌های سفید 90 گرمی لوکس و صابون حمام جوان 5 عددی 100 گرمی گلنار عناوین محصولات برتر را کسب کردند.

اسنک کرانچی پنیری 90 گرمی چی‌توز، اسنک چرخی 85 گرمی، چی‌توز و چیپس نمکی دل مزه 180 گرمی مزمز، عناوین سه محصول برتر سوپرمارکتی در گروه چیپس و اسنک را کسب کردند.

 عناوین سه محصول برتر سوپر مارکتی در گروه آبمیوه و شربت نیز به ترتیب به نوشیدنی هلو با تیکه‌های میوه 240 میلی‌لیتری رانی، نکتار آلبالو و انبه یک لیتری سن‌ایچ تعلق گرفت.

در گروه کالایی کره، کره پاستوریزه 50 گرمی پاک، کره حیوانی 50 گرمی میهن و کره پاستوریزه 100 گرمی پاک به عنوان سه محصول برتر معرفی شدند.

عناوین سه محصول برتر گروه کالایی خامه هم به خامه صبحانه 100 گرمی پاک، خامه 30 درصد چربی 200 میلی‌لیتری پگاه و خامه 30 درصد چربی 200 میلی‌لیتری کاله رسید.

مایع تمیز کننده سطوح هزار میلی‌ لیتری من، سفید کننده غلیظ سبز 750 میلی لیتری دامستوس و سفید کننده غلیظ سفید 750 میلی لیتری دامستوس سه کالای برتر سوپر مارکتی در گروه نظافت منزل از طرف هایمارت معرفی شدند.

در گروه کالایی شوینده ظروف هم برند پریل گوی سبقت را از دیگر رقبا بوده و مایع ظرفشویی لیمویی 3750 گرمی، مایع ظرفشویی لیمویی هزار گرمی و مایع ظرفشویی لیمویی اولترا 3750 گرمی آن عناوین سه محول برتر این گروه کالایی را کسب کردند.

عناوین سه محصول برتر در گروه کالایی دستمال هم به دستمال کاغذی اقتصادی دو لاییه 250 برگ تنو، دستمال گاغذی اقتصادی دو لایه 250 برگ پاپیا و پک دستمال اقتصادی 200 برگ 10 عددی بی‌تا رسید.

در حوزه کالای بهداشت مادر و کودک، سه محصول پوشک بچه سایز 4 بسته 34 عددی مولفیکس، پوشک بچه سایز 5 بسته 28 عددی مولفیکس و نوار بهداشتی بالدار بزرگ 10 عددی پنبه‌ریز به عنوان محصولات برتر معرفی شدند.
https://asr8.ir/vdcb.8b8urhbsfiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین