در بحبوحه‌ی افزایش عرضه اوپک و نگرانی‌های تقاضا و با وجود تنش‌های ژئوپلیتیک، قیمت نفت امروز پس از کاهش جلسه قبل، با افزایش مواجه شد.
در بحبوبه افزایش عرضه اوپک نفت با رشد قیمت مواجه شد
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، قیمت نفت در روز سه‌شنبه پس از کاهش در جلسه‌ی قبل، با افزایش اندکی روبرو شد؛ بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۸ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۷۶.۳۰ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۱ درصد یا ۶ سنت افزایش، سطح ۷۰.۸۳ دلار در هر بشکه را ثبت کرد.

در این بین، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه در برابر نگرانی‌های تقاضا و افزایش عرضه اوپک قرار گرفت.
پیش از این، در روز دوشنبه تحت تأثیر دو عامل مهم یعنی افزایش تولید اوپک و کاهش شدید قیمت‌ها توسط عربستان سعودی، شاخص‌های نفتی به ترتیب بیش از ۳ و ۴ درصد کاهش یافت.

لئون لی، تحلیلگر سی‌ام‌سی مارکتز عوامل مهم در خنثی‌کردن نگرانی‌های عرضه را که ناشی از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است، کاهش شدید قیمت عربستان سعودی و افزایش تولید اوپک عنوان کرد.
اما در بخش درگیری‌های غزه، مقامات اسرائیل از تداوم تنش علیه حماس تا سال ۲۰۲۴ خبر دادند و بدین ترتیب منجر به بروز نگرانی‌های پیرامون تبدیل درگیری به یک بحران منطقه‌ای شد که این موضوع می‌تواند عرضه‌ی نفت خاورمیانه را مختل کند.

از طرفی در مسیر حل مشکل، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌ی آمریکا اواخر روز دوشنبه وارد تل آویو شد تا از مذاکرات دو روزه‌ی خود با رهبران عرب در مورد پایان‌دادن به جنگ و درگیری، به مقامات اسرائیلی اطلاع دهند.
با این حال، نظرسنجی رویترز در روز جمعه حاکی از آن بود که تولید نفت اوپک در ماه دسامبر با افزایش همراه بود؛ علت این امر، جبران کاهش‌های عربستان سعودی و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس به واسطه‌ی افزایش در آنگولا، عراق و نیجریه بود.

گفتنی است عرضه بیشتر، عربستان سعودی را بر آن داشت تا قیمت فروش رسمی نفت خام سبک عرب را در ماه فوریه به آسیا، تا پایین‌ترین سطح در ۲۷ ماه گذشته کاهش دهد.

سورو سارکار، سرپرست تیم بخش انرژی در بانک دی‌بی‌اس، از معاملات کوتاه‌مدت نفت قیمت در بازه‌ای بین ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه خبر داد. وی همچنین به برخی عوامل افزایشی ناشی از بسته‌شدن بزرگترین میدان نفتی لیبی در سمت عرضه اشاره کرد که بر تولید حدود ۰.۳ میلیون بشکه در روز بر تولید نفت تأثیر گذاشته است.

در چشم‌انداز ارزهای کلیدی، از آنجا که معامله‌گران بر شرط‌بندی خود برای کاهش شدید نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری تاکید داشتند، به لطف حمایت از قیمت‌ها، دلار رشد خود را در روز سه‌شنبه متوقف کرد. آنچه مسلم است دلار ضعیف‌تر، بدان دلیل که نفت خام را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر می‌کند، بهای نفت را افزایش می‌دهد.
میشل بومن، رئیس فدرال رزرو در روز دوشنبه با تأکید بر اینکه هم‌اکنون سیاست پولی ایالات متحده را به اندازه‌ی کافی «محدود کننده» می‌بیند، همزمان با مهار تورم، تمایل خود را در زمینه‌ی حمایت از کاهش احتمالی نرخ بهره نشان داد.

در حال حاضر، بازارها منتظر اطلاعات موجودی انبارهای ایالات متحده از سوی گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا در اواخر روز هستند.
منبع : بیما
https://asr8.ir/vdce.w8ebjh8f79bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین