پتروشیمی‌های تولید کننده محصولات آروماتیکی فعال در بازار سرمایه در سال گذشته از فروش محصولات خود 113 هزار و 37 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده‌اند.
درآمد بیش از 113 هزار میلیاردی پتروشیمی‌های تولید کننده محصولات آروماتیکی | «نوری» و «بوعلی» در صدر
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، بررسی گزارش‌های تولید و فروش پتروشیمی‌های تولید کننده محصولات آروماتیکی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در نیمه نخست سالجاری ۵ میلیون و ۲۰۹ هزار تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رسانده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.7 درصد افزایش داشته است.

شرکت‌های مذکور از فروش این حجم از محصولات خود 113 هزار و 37 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده‌اند.
از این منظر، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد رشد داشته‌اند.

شرکت‌های آروماتیک ساز فعال در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه توانسته‌اند در بخش صادرات نیز 2 میلیون و 163 هزار تن از محصولاتشان را به فروش برسانند.

این موضوع نشان دهنده رشد 34 درصدی حجم فروش این شرکت‌ها در بازارهای بین المللی است؛ همچنین این موضوع باعث شده تا ارزش صادراتی گروه به 51 هزار و 465 میلیارد تومان برسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی معادل 40.3 درصد داشته است.

در جداول زیر حجم و ارزش فروش کل و صادراتی این شرکت‌ها با دوره مشابه سال قبل مقایسه شده است.

1
2

از میان 4 نماد حاضر در این گروه، تنها نماد «بوعلی» با کاهش 56.8 درصدی در حجم صادرات مواجه شده است.
نماد «پارس» که سال گذشته هیچ صادراتی را به ثبت نرسانده بود، امسال با صادرات 738 هزار تن از محصولات خود دراین زمینه توفیقاتی به دست آورد.

این شرکت در سالجاری دو محصول بوتان و پروپان را به مقاصد صادراتی ارسال کرده است.

پتروشیمی پارس طی اطلاعیه‌ای در سایت کدال از شروع عملیات تعمیرات اساسی در واحد اتان خود خبر داد که  تعمیرات مذکور از تاریخ 13 مهر ماه آغاز و به مدت 5 روز به طول می‌انجامد.

همچنین با توجه به اطلاعات مندرج در جدول فوق، نماد «نوری» با صادرات 1 میلیون و 95 هزار تن از محصولات خود، بیشترین حجم صارات را داشته است.

حجم صادرات نوری تنها در برش سنگین افزایش داشته و در محصولات، پارازایلین، ارتروزایلین، رافینیت و برش سبک این شرکت، کاهش حجم صادراتی به ثبت رسیده است.

این امر به موجب برنامه‌های شرکت برای در اولویت قرار دادن تامین نیاز بازارهای داخلی و توسعه محصولات پایین دستی صورت پذیرفته است.

نماد «بوعلی» با کاهشی که در حجم فروش صادراتی ثبت کرده بخشی از ارزش فروش خود را از دست داده است.

این موضوع باعث شده  تا این شرکت با کاهش 49 درصدی در ارزش فروش صادراتی و درمجموع کاهش 7.7 درصدی در ارزش فروش کل مواجه شود.

شرکت «پارس» که درزمینه صادرات موفق عمل کرده نیز با کاهش 1 درصدی ارزش فروش کل رو به رو شده است.

شرکت «شصفها» توانسته با رشد 45.7 درصدی در ارزش صادرات خود، بهترین عملکرد را از این منظر در گروه داشته باشد.

براساس فرمول جدید محاسباتی، مقرر شده تا پایان برنامه هفتم توسعه، نرخ خوراک سوخت پتروشیمی‌ها به میزان 60 درصد ارزش نرخ خوراک گاز آنها محاسبه شود.

براین اساس، هرچند تغییرات نرخ سوخت گاز پتروشیمی‌های آروماتیکی، تأثیر زیادی در حاشیه سود آنها ندارد، اما این موضوع می‌تواند تأمین سایر حامل‌های انرژی مانند برق، بخار، نیتروژن، هوای ابزار دقیق و هوای سرویس آنها را افزایش دهد و از این طریق بر حاشیه سود آنها تأثیر گذارد.

بنابراین، اگر فرمول نرخ گذاری جدید باعث شودتانرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به حدود 6 هزار تومان برسد، می‌تواند هزینه تأمین انرژی پتروشیمی‌های آروماتیک ساز رانیز افزایش دهد.

اگر نرخ خوراک را در محدوده 5 هزار تومان حفظ کند، هزینه انرژی آنها را تا محدوده قیمت‌های سال گذشته کاهش می‌دهد.

در جداول زیر تغییرات حجم و بهای تمام شده انرژی پتروشیمی‌های آروماتیک ساز بورسی با یکدیگر مقایسه شده است:

3
4
5
بر این اساس، تنها شرکت «نوری» توانسته است در مصرف گاز و آب خود صرفه‌جویی کند.

همچنین اطلاعات مندرج در جداول فوق نشان می‌دهد که شرکت‌های آروماتیک ساز در مصرف برق با رشد 2.7 درصدی، در مصرف گاز با رشد 19 درصدی و در مصرف آب با رشد 13.9 درصدی مواجه شوند.

هرچند که در زمینه پرداخت هزینه انرژی مصرفی، در هزینه مصرف برق با رشد 2.4 درصدی، در هزینه مصرف گاز با رشد 39.2 درصدی و در هزینه مصرف آب با رشد 8.3 درصدی همراه شده‌اند.
https://asr8.ir/vdcj.xexfuqe8osfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین