دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی درباره شایعات مطرح شده در خصوص تامین ۱۵۰‌ هزار دستگاه جهیزیه ویژه زوجین با تخفیف ۲۰ درصدی به صورت اقساطی توضیحاتی ارائه کرد.
شروط انجمن صنایع لوازم خانگی برای تامین ۱۵۰‌ هزار دستگاه جهیزیه
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، چهارم تیرماه در جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با فعالان حوزه لوازم خانگی مسائل صنعت تولید لوازم خانگی، تقویت تولید داخلی مورد بررسی قرار گرفت و‌‌‌ در پایان این جلسه و بر حسب پیشنهاد و مطالبه معاون اول رئیس‌‌‌جمهور مقرر شد در مرحله اول و برای فصل تابستان ۱۵۰‌هزار بسته جهیزیه با کیفیت مناسب شامل یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و اجاق گاز، با اعمال تخفیف ۲۰‌درصدی از سوی واحدهای تولیدی صنایع لوازم خانگی و به‌‌‌صورت اقساطی در اختیار زوج‌‌‌های جوان میان اقشار کم‌‌‌درآمد قرار گیرد.

بر اساس توافق صورت‌‌‌گرفته، این پیشنهاد در صورت تامین تسهیلات در فصول پاییز و زمستان نیز به‌‌‌میزان ۱۵۰ و ۱۰۰‌هزار بسته دیگر قابل انجام است.

عباس هاشمی، انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران اعلام کرد تامین ۱۵۰‌هزار دستگاه جهیزیه ویژه زوجین با تخفیف ۲۰ درصدی نیازمند ایجاد زیرساخت است.

وی در این باره عنوان کرد: انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در نشستی که با معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، سرپرست وزارت صمت، رئیس کل بانک مرکزی و مدیرکل دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صمت داشت، برای تولید داخلی ۱۵۰‌هزار دستگاه جهیزیه ویژه زوجین اعلام آمادگی کرد، اما در این نشست وعده‌‌‌ای در خصوص تخفیف ۲۰ درصدی به صورت اقساطی داده نشد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، تولید این تعداد جهیزیه را نیازمند الزاماتی همچون تامین مواد اولیه و ارز دانست و عنوان کرد که این پیش‌‌‌نیازها در این جلسه به سمع و نظر مسوولان رسید.

افزایش صادرات لوازم خانگی موضوعی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به دنبال آن بوده و بارها اعلام کرده‌اند که این اتفاق باعث ارزآوری بالا برای کشور خواهد شد و از سوی دیگر شرایط تولیدکنندگان داخلی را نیز ارتقا خواهد داد. اما این اتفاق نیازمند پیش شرط‌هایی است که دولت باید در این خصوص کمک و همکاری‌های مناسبی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بخش لوازم خانگی کشور داشته باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تامین مواد اولیه، حل مشکل پیمان سپاری و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، توسعه پیمان‌‌‌های تعرفه‌‌‌های ترجیحی با کشورهای هدف صادراتی و تقویت برندها را از جمله ملزومات صادرات لوازم خانگی عنوان کرد و گفت که در صورت فراهم شدن این شرایط می‌توان سالانه رقم صادرات را ۱۵ تا ۲۰‌درصد افزایش داد.

عباس هاشمی در همین خصوص و با تشریح موانع موجود برای صادرات لوازم خانگی به «ایسنا» گفت: اولین پیش شرط صادرات لوازم خانگی، استمرار تامین مواد اولیه و بعد فروش اعتباری مواد اولیه داخلی مثل فولاد و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه برای داشتن صادرات پایدار، بخشی از کارها مربوط به حکمرانی و بخشی مربوط به بنگاه‌‌‌هاست، تصریح کرد: مهم‌ترین بحث مربوط به حکمرانی که بر بخش صادرات اثرگذار است، حل مشکل پیمان سپاری و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است. در حال حاضر صادرکنندگان ملزم هستند ارز خود را در تالار دوم عرضه کنند که این موضوع باعث می‌شود صادرات به صورت روزمره باشد.

هاشمی با بیان اینکه صادرکنندگان باید بتوانند ارز خود را به نرخ واقعی روز بفروشند و قیمت نباید دستوری باشد، گفت: تامین مواد اولیه، پیمانکارها و... به نرخ ارز آزاد حساب می‌شود.

به گفته وی مانع دیگر صادرات بحث بازپرداخت عوارض گمرکی مواد اولیه است. تولیدکننده برای واردات مواد اولیه عوارض گمرکی پرداخت می‌کند و وقتی محصول خود را صادر می‌کند می‌تواند این عوارض را پس بگیرد. طبق قانون بازپرداخت باید ظرف یک ماه انجام شود، اما واحدی هست که بعد از۵ سال صادرات نتوانسته این مبلغ را پس بگیرد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در بحث تجهیزات و صنایع ساختاری مثل قالب‌سازی و ساخت تجهیزات می‌توان با شرکت‌های بزرگ قالب‌‌‌سازی چینی کنسرسیوم تشکیل داد، گفت: بر این اساس می‌توانیم قالب‌‌‌سازی را ریشه‌‌‌ای در کشور تقویت کنیم.

هاشمی با بیان اینکه توسعه پیمان‌‌‌های تعرفه‌‌‌های ترجیحی با کشورهای هدف صادراتی و تقویت برندها از دیگر ملزومات صادرات است، گفت: در کشورهایی که امکان صادرات کالای نهایی نیست، مثل پاکستان، ازبکستان و اخیرا سوریه نیز می‌توان به صادرات اجزا و قطعات اقدام کرد که در آن مزیت داریم. همچنین می‌توان در این کشورها خطوط مونتاژ با برند ایرانی یا برند همان کشورها راه‌اندازی و با ارسال قطعات، محصول نهایی را تولید کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات لوازم خانگی و قطعات ۴۰۰ تا ۴۳۰ میلیون دلار در سال است، اظهار کرد: اگر همه ملزومات فراهم شود و دولت در موارد گفته جدی جدی ورود کند، می‌توان سالانه رقم صادرات را ۱۵ تا ۲۰‌درصد افزایش داد. البته گشایش روابط بانکی با دنیا هم مساله خیلی مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه خارج از حیطه اختیارات تولیدکنندگان است.
https://asr8.ir/vdcf.ed0iw6d0mgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین