قیمت تن ماهی ۱۸۰ گرمی که فقط در روغن غوطه‌‌‌ور شده، در بازار تا مرز ۹۰‌هزار تومان پیش‌‌‌رفته است.
آمادگی برای خرید تن‌ماهی 90 هزار تومانی
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، بر اساس شایعه‌‌‌ها افزایش قیمت تن ماهی را تا ۱۵۰‌درصد عنوان کرده‌‌‌اند؛ اما نایب‌رئیس سندیکای کنسرو ایران ضمن تایید برگزاری جلسات مربوط به افزایش قیمت تن ماهی در ستاد تنظیم بازار، عدد ۱۵۰‌درصد مطرح شده را تکذیب کرده و گفته چنین موضوعی صحت ندارد.

به‌‌‌گفته محمد مختاریانی، افزایش قیمت تن ماهی ناگزیر به ‌‌‌نظر می‌‌‌رسد. چون بحث قیمت مواداولیه و قیمت تمام‌‌‌شده در میان است و با افزایش هزینه تولید، کارخانه‌‌‌ها ناچار می‌‌‌شوند قیمت تن‌ماهی را افزایش دهند وگرنه خودشان تعطیل خواهند شد. اما بحث و گمانه‌‌‌زنی ظرفین ظاهرا طولانی شده و این موضوع به شایعات درباره قیمت تن ماهی دامنه می‌‌‌زند.

افزایش ۱۵۰درصدی قیمت تن‌ ماهی، تنها شایعه موجود نیست. اوایل خرداد امسال بود که مقامات صنفی و فعالان حوزه تولید تن ماهی، درخواست خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند. اواخر خرداد ماه دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، از قول هیات‌‌‌مدیره و دبیر این سندیکا اعلام کرد که ممکن است تن ماهی و رب گوجه‌‌‌فرنگی در صورت کسب مجوز‌‌‌های لازم بین ۲۰ تا ۱۵۰‌درصد گران شود. به ادعای تولیدکنندگان، قیمت تن ماهی متناسب با قدرت خرید مردم اعلام می‌شود.

می‌‌‌ماند طرف دیگر که به‌‌‌عنوان نهاد ستاد تنظیم‌‌‌بازار که معمول برای اعلام نظر موافق خود بخش‌خصوصی را مجبور به ارائه اسناد و مدارک می‌کند. افزایش قیمت تن ماهی به‌‌‌شکل رسمی، معطل کاغذبازی و فرمول سازی‌‌‌های پروسه اداری است. به‌‌‌نظر می‌رسد موضوعات مطرح شده در جلسات برای طرفین شفاف نیست و با کش آمدن موضوع شایعات و خبر‌‌‌های غیررسمی بستری مناسب برای انتشار فراهم شده است.

افزایش قیمت تن ماهی را می‌توان فارغ از روند بوروکراسی اداری، به‌‌‌طور مستقیم خودتان در سطح بازار بررسی کنید. جایی که نشان داده اهل تعارف نیست و معمولا بی‌‌‌توجه به اوامر و فرمایشات راه خودش را می‌رود. کنسرو ماهی تن معمولا در وزن ۱۸۰ گرمی فروخته می‌شود. در سطح بازار کنسرو ماهی تن با وزن ۱۲۰ گرم و ۱۵۰ گرم پیدا می‌‌‌کنید، اما تولید کنسرو ماهی با وزن ۲۴۰ گرم هم مرسوم است.

قیمت کنسرو تن ماهی در بازار

قیمت تن ماهی ۱۸۰ گرمی که فقط در روغن غوطه‌‌‌ور شده، در بازار تا مرز ۹۰‌هزار تومان پیش‌‌‌رفته است. شاید بتوانید این نوع کنسرو تن ماهی را با تخفیف ۷۱‌هزار و ۱۵۵ تومان و بدون تخفیف با ۷۵‌هزار تومان و حتی ۶۵‌هزار تومان پیدا کنید. این محصولات عموما تولید قبل هستند و روی تن ماهی با تاریخ تولید جدیدتر عدد‌‌‌هایی مثل ۷۵ تا ۸۵‌هزار تومان حک شده است.

قیمت کنسرو ماهی در فروشگاه‌‌‌ها، سوپرمارکت‌‌‌ها و بقالی‌‌‌ها به‌‌‌طور کلی دچار سردرگمی است؛ همانقدر که شانس خرید یک قوطی ۱۸۰ گرمی کنسرو تن ماهی با قیمت ۵۵‌هزار تومان وجود دارد، شاید مجبور شوید در فروشگاهی دیگر برای این همان تن ماهی ۸۵‌هزار تومان پول بدهید. همه‌‌‌چیز به انصاف فروشنده وابسته است.

بعضی قوطی‌‌‌ها توسط خود فروشنده‌‌‌ها دست‌‌‌کاری شده‌‌‌اند و قیمت جدید را با ماژیک رویشان نوشته‌‌‌اند. به‌‌‌عنوان مثال فروشنده‌‌‌ای قیمت کنسرو تن ماهی مکنزی را از ۶۴‌هزار و ۹۰۰ تومان به ۷۵ هزارتومان افزایش داده و با اصرار می‌‌‌گوید قیمت کنسرو تن ماهی شیلانه، گلکسی، لادن، پیک و تحفه، همگی باید یک‌‌‌اندازه باشد، چون وزن قوطی آنها ۱۸۰ گرم است.

قیمت کنسرو تن ماهی چقدر گران شده؟

افزایش قیمت کنسرو ماهی تن در جلسه ستاد تنظیم بازار ممکن است الزاما به تغییر قیمت‌های فعلی منتهی نشود. افزایش قیمت کنسرو ماهی شاید به قیمت‌های فعلی وجاهت قانونی بدهد. نهایت ماجرا این است که باید خودمان را برای خرید کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی با قیمت ۸۵ تا ۹۰‌هزار تومان آماده کنیم. در سه‌‌‌ماه اول سال، قیمت کنسرو ماهی تن با وزن مشابه بین ۵۰ تا ۷۵‌هزار تومان بود. قیمت کنسرو ماهی تن ۱۸۰ گرمی در سه‌‌‌ماه ابتدای سال گذشته ۳۰ تا ۳۴‌هزار تومان بود

آمار‌‌‌های رسمی مرکز آمار می‌‌‌گویند پارسال در خرداد با حداقل ۲۷‌هزار و ۸۷۵ تومان و حداکثر ۳۶‌هزار و ۵۰۰ تومان می‌توانستیم کنسرو تن ماهی بخریم و متوسط قیمت این محصول ۳۱‌هزار و ۸۰۰ تومان بود. اگر همین عدد را مبنا قرار دهیم و قیمت ۸۵‌هزار تومانی جدید را عادلانه فرض کنیم، پس همین حالا کنسرو تن ماهی ظرف یک‌‌‌سال ۱۶۷‌درصد افزایش پیدا کرده است.
 
https://asr8.ir/vdcj.xe8fuqey8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین