به گفته یک کارشناس خودرو، 70 درصد معاملات بازار خودرو با هدف افزایش سود و حفظ قدرت خرید پول است.
70 درصد معاملات بازار خودرو با هدف افزایش سود است
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، بازار خودرو در هفته‌های اخیر شرایطی متفاوت را تجربه کرده و روند کاهشی قیمت پس از طرح‌های دولتی آغاز شده است.

اگرچه کارشناسان، این کاهش قیمت را ریزش بخشی از حبابی می‌دانند که به واسطه رشدهای غیرمنطقی بالارفته بود اما به نظر می‌رسد این روند کاهشی تا چند هفته آینده هم ادامه داشته باشد؛ شرایطی که با تاکید کارشناسان این بخش، شکننده بوده و این امکان وجود دارد که دلالان در ماه‌های آینده دوباره اختیار بازار را به دست گیرند.

فیروز نادری کارشناس خودرو دراین‌باره اظهار کرد:‌ قیمت خودرو در یک ماه اخیر روندی کاهشی به خود گرفته است و در برخی از روزها تا 20 میلیون کاهش در قیمت خودروها ملاحظه شده است. روند کاهشی همچنان ادامه دارد اما این کاهش اکنون به روزانه 1 تا 2 میلیون تومان رسیده است.

وی افزود:‌ روند کاهشی قیمت‌‌ خودرو به گونه‌ای است که خودروی 207 که 920 میلیون تومان معامله می‌شد اکنون به 715 میلیون تومان کاهش یافته است.البته این خودرو 400 میلیون تومان افزایش یافته بود که تنها 200 میلیون تومان آن برگشته است.

بازار خودرو با اشباع عرضه مواجه است

نادری با بیان اینکه در یک ماه اخیر و با شروع روند کاهشی در قیمت‌ها به طور میانگین شاهد کاهش 20 درصدی قیمت بوده‌ایم،‌عنوان کرد:‌ واردات خودروهای چینی که آغاز شده است تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت تنها تاثیر آنها افزایش عرضه است. بازار اکنون با اشباع عرضه مواجه شده است.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از معاملات کنونی خودرو با هدف سرمایه‌گذاری و افزایش سود است، تصریح کرد: اکنون 70 درصد معاملات بازار خودرو با هدف افزایش سود و حفظ قدرت خرید پول است.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه بخشی از حباب قیمت خودرو در بیش از یک ماه اخیر فرو ریخته است، تصریح کرد:‌ قیمت خودرو به دلایل متعددی از اردیبهشت روندی کاهشی به خود گرفته است.

کاکایی خاطرنشان کرد: شرایط در بازار خودرو به شدت شکننده است و همه چیز به برنامه‌ریزی‌های آتی دولت بستگی دارد.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد:‌ در فضای تورمی و شرایطی که کمبود و نارسایی در بسیاری از زیرساخت‌ها وجود دارد دارنده کالا از قدرت بیشتری برخوردار است.

وی عنوان کرد:‌  اکنون سایپا و ایران‌خودرو تا دو سال آینده خودروهای خود را پیش فروش کرده‌اند و از تیرماه امسال قدرت در دست دلالان خواهد بود. دولت به خودروسازان تکلیف کرده که خودروهای خود را تا دو سال آینده بفروشند و بخواهند هم نمی توانند خودروی بیشتری تولید کنند.

کنترل بازار در ماه‌های آتی به دست دلالان خواهد افتاد

کاکایی ادامه داد: بنابراین از ماه‌های آینده کنترل بازار خودرو تنها در دست دلالان خواهد بود و تقاضاهای جدید در این بازار چاره‌ای جز مراجعه به بازار آزاد ندارد.

کارشناس صنعت خودرو درباره مالیات بر خودرو به عنوان راهکاری برای کنترل واسطه‌گری، خاطرنشان کرد:‌ مردم برای فرار از مالیات بر خودرو هم حتما راهکارهایی پیدا خواهند کرد و اخذ مالیات از خرید و فروش هم نمی‌تواند راهکاری اجرایی برای جلوگیری از واسطه‌گری باشد.

کاکایی با اشاره به اینکه مردم نگرانی زیادی در شب عید برای قیمت خودرو داشتند، اظهار کرد: رفتار دولت در اطمینان‌بخشی به بازار اهمیت زیادی دارد و اینکه چگونه بتواند بازارارز را کنترل کند در شرایط بازار خودرو هم تاثیرگذار است اما باید گفت که بازار به شدت شکننده است.

کاکایی تصریح کرد:‌ از آنجا که امسال حداقل تورم 60 درصدی پیش‌بینی شده است بازار خودرو نیز تحت تاثیر این تورم خواهد بود.سال گذشته نیز شرایط به همین شکل بود و تا مهر ماه ثبات نسبی بیشتری در بازار وجود داشت اما به تدریج بیشتر شد و مطابق اطلاعات مرکز آمار تورم خودرو در اردیبهشت سال جاری نسبت به سال گذشته 75 درصد افزایش وجود داشته است.
 
https://asr8.ir/vdch.qnzt23nqzftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین