گزارش سالانه همراه مکانیک که پلتفرمی برای خرید و فروش خودرو است منتشر شده و رفتار کاربران این نرم افزار مورد تحلیل قرار گرفته است.
سلیقه خودرویی ایرانی‌ها در سال 1401 | بیشتر کدام خودروها جست‌وجو و خریداری شد؟
به گزارش پایگاه خبری عصر هشتم، همراه مکانیک، نمایشگاه آنلاین خودروهای صفر و کارکرده کارشناسی شده در ایران است که انواع خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وادراتی در آن خرید و فروش می‌شود.

ابزار محاسبه قیمت و خرید اقساطی خودرو از دیگر امکاناتی است که این پلتفرم به کاربران خود ارائه می‌کند.

خودروهای داخلی، صدرنشین معالات در همراه مکانیک
 
نمایشگاه آنلاین همراه مکانیک، بخشی از این پلتفرم است که خودروهای کارشناسی شده را در خود جای داده و انواع خودروهای صفر، کارکرده داخلی، چینی و وارداتی در سه سطح اقتصادی، میان رده و لاکچری در آن معامله می‌شوند.

خودروهای داخلی با سهم 73 درصدی در صدر معاملات قرار دارند، وارداتی‌ها با 17 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌ و خودروهای چینی تنها 10 درصد از کل معاملات خودرو را در این پلتفرم به خود اختصاص داده‌اند.  

گرانی 107 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در سال 1401

طبق گزارش همراه مکانیک، روند افزایش قیمت خودرو از آذر ماه سال گذشته آغاز شد و تا اواسط اسفند ماه ادامه داشت که از دلایل عمده آن افزایش قیمت ارز و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا بوده است.

در آمار افزایش قیمت خودروها در سال گذشته، خودروهای وارداتی با 107 درصد رشد در صدر قرار گرفته و پس از آن خودروهای چینی هستند که 93 درصد افزایش داشته‌اند.

خودروهای داخلی هم اگر چه به اندازه دو گروه قبلی گران نشدند؛ اما 92 درصد افزایش قیمت داشتند که تنها یک درصد از خودروهای چینی کمتر بوده است.

البته در سال گذشته تقاضا برای خودروهای کارکرده به دلیل قیمت پایین‌‌تر آن‌ها، افزایش یافت و باعث گرانی چشمگیر قیمت آن‌ها شد.

به طور مثال در حالی‌که قیمت خودروی پژو 207 صفر، 74 درصد افزایش یافت، همین خودرو با مدل 1390، رشد 127 درصدی را تجربه کرد.


کدام خودروهای خارجی محبوب‌ترند؟

برند‌های هیوندا، کیا، رنو، تویوتا و میتسوبیشی به ترتیب جزء 5 برند پرفروش خودروهای وارداتی در نمایشگاه همراه مکانیک بوده‌اند.

کاربران همراه مکانیک با استقبال از خرید سانتافه، اپتیما، النترا، توسان و کولیوس، این 5 خودرو را به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در این پلتفرم به ثبت رسانده‌اند.

 
برند جک، محبوب طرفداران خودروهای چینی

در میان خودروهای چینی، شرکت‌های جک، هایما، چری، دانگ فنگ و چانگان بیشتر از سایرین مورد استقبال کاربران همراه مکانیک قرار گرفته‌اند و به ترتیب خودرو‌های جک S5، H30 CROSS، هایما S7 توربو، چری آریزو 5 و هایما S5 در میان خودروهای چینی، بیشترین خریدار را داشته‌اند.


دنا پلاس، طلایه‌دار بالاترین درصد رشد خرید در بین خودروهای داخلی

خریداران خودروهای داخلی هم 6 خودرو کوییک، پژو 206، پژو 207، پژو پارس، تیبا و ساینا را به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی به ثبت رساندند.

در میان خودروهای ایرانی بالاترین درصد رشد خرید در نیمه دوم سال گذشته در مقایسه با نیمه اول سال، متعلق به خودرو دنا پلاس با 157 درصد رشد بوده و کوییک با 102 درصد، پژو 206 SD با 90 درصد، پژو 207 با 81 درصد، ساینا با 80 درصد و رانا با 75 درصد در جایگاه‌های بعدی این رشد خرید، قرار گرفته‌اند.

کوییک، پرفروش‌ترین خودروی طرح اقساطی همراه مکانیک

پلتفرم همراه مکانیک، طرح اقساطی را در سال گذشته برگزار کرد که خودروی کوییک با 22 درصد از کل فروش اقساطی در صدر قرار گرفت و جایگاه‌های بعدی هم مربوط به 4 خودروی ایرانی پژو 206 با 10درصد، پژو 207 با 7 درصد و پژو پارس با 7 درصد بوده است. 

 
پژو پارس در صدر جست‌وجوی  قیمت خودروهای همراه مکانیک

کاربران همراه مکانیک در سال گذشته قیمت بیشتر از 6 میلیون و 600 هزار خودرو را مورد جست‌وجو قرار داده‌اند که خودرو پژو پارس با 1 میلیون و 500 هزار بار جست‌وجو در صدر قرار گرفته و پژو 206 با 1.2 میلیون، پژو 207 با 900 هزار و سمند LX با 800 هزار جست‌وجو، چهار خودروی ایرانی هستند که بیشتر از سایر تولیدات داخلی، مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند.

جک S5، بیشترین جست‌وجو قمیت در بین خودروهای چینی

جک S5 در بین خودروهای چینی با 484 هزار جست‌وجو در صدر این خودروها قرار گرفته و چری آریزو 5 با 330 هزار،  X22 MVM با 317 هزار و هاچ‌بک MVM315  با 247 هزار جست‌وجو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 


قیمت سانتافه، بیشترین جست‌وجوی قیمت در بین وارداتی‌ها 

سانتافه با 295 هزار بار جست‌وجو، بیشترین مورد بررسی کاربران همراه مکانیک بوده و لندکروز با 255 هزار، سوناتا با 144 هزار و اپتیما با 129 هزار بار جست‌وجو دیگر خودروهای وارداتی هستند که استعلام قیمت آنها مورد توجه قرار گرفته است.
کاربران همراه مکانیک، بیشتر به دنبال چه خودروهایی هستند؟

کاربران همراه مکانیک در بین خودروهای داخلی بیشتر از همه خودرو‌های کوییک، دنا پلاس و پژو را در سال گذشته، جست‌وجو کرده‌اند.

سراتو، ماکسیما و سانتافه هم سه خودرویی هستند که بیشترین جست‌وجو را در بین خودروهای وارداتی به نام خود ثبت کرده‌اند.

در بین خودروهای چینی هم کاربران همراه مکانیک، هایما S7، جک  S5 و تیگو 7 پرو را بیشتر از سایرین، جست‌وجو کرده‌اند.


تویوتا، پیشتاز گرانی در بین خودروهای وارداتی

در بین خودروهای وارداتی تویوتا RAV4 2010 با افزایش 246 درصد، رکوردار افزایش قیمت است و پس از آن BMW سری 7 مدل 2007 با 241 درصد و کیا سورنتو مدل 2017 با 213 درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.


23 میلیون کاربر منحصر به فرد در یک سال

آماری که در گزارش سالانه همراه مکانیک قابل توجه است، تعداد کاربران منحصر به فرد سایت و اپلیکیشن این پلتفرم در سال گذشته بوده که عدد 23 میلیون را نشان می‌دهد. این عدد در مقایسه با سال 1400، حدود 24 درصد رشد داشته است.

بیشترین آمار بازدید روزانه از سایت این پلتفرم در سال گذشته حدود 481 هزار بازدید بوده است. 

همچنین پلتفرم همراه مکانیک در سال 1401 معاملات خودرویی به ارزش 1200 میلیارد تومان را به ثبت رسانده که سهم خودروهای داخلی از این خریدوفروش‌ها 75 درصد بوده است.

50 درصد اختلاف قیمت کارشناسی تا قیمت ادعایی

همراه مکانیک در سال گذشته در 50 درصد از کارشناسی‌های انجام شده به اختلاف قیمت کارشناسی با قیمت ادعایی مالک رسیده است که در سال گذشته این تفاوت قیمت‌ها در حدود 61 میلیارد تومان بوده است.
 
https://asr8.ir/vdcc.1qsa2bqsela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین