یکی از چالشهایی که صادرات لوازم خانگی بهویژه در سالهای اخیر با آن مواجه بوده و بسیار بحثبرانگیز شده، جلوگیری از واردات بوده است. اگرچه این دو حیطه در ظاهر از یکدیگر جدا هستند اما جلوگیری از واردات باعث شده است صادرات هم در عمل ضربه بخورد. دلایل این اتفاق را میتوان در چند مورد بررسی کرد؛ نخست از این حیث که تولیدکننده دیگر رغبت زیادی برای صادرات ندارد، چرا که بازارهای داخلی خالی از رقیب شدهاند و تقاضای بدون پاسخ بیشتری در بازار داخل وجود دارد؛ از همین رو حواس تولیدکننده بیشتر به بازار داخل معطوف شده است.