دولت‌‌‌ها این روزها در تلاشند مردم را متقاعد کنند که از زندگی شهری دست بکشند و به مناطق روستایی روی آورند تا جمعیت و رشد اقتصادی این مناطق افزایش یابد.
رشد اقتصادی روستاها با رواج دورکاری
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، مهاجرت یک تصمیم سخت است، اما اگر بدانید برای زندگی در جای خاصی پول دریافت می‌‌‌کنید، شاید این تصمیم‌‌‌گیری کمی آسان‌‌‌تر شود. طبق آمارهای بانک جهانی، حدود ۵۶ درصد جمعیت دنیا - تقریبا معادل ۴/ ۴ میلیارد نفر - در شهرها زندگی می‌‌‌کنند. سازمان ملل می‌‌‌گوید تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۶۸ درصد افزایش خواهد یافت.

ژاپن، سوئیس، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، ایرلند و برخی ایالت‌‌‌های آمریکا از جمله کشورهایی هستند که طرح‌‌‌های تشویقی برای قانع کردن ساکنان شهری را شروع کرده‌‌‌اند.

ژاپن

توکیو یکی از پرجمعیت‌‌‌ترین شهرهای  دنیاست و دولت ژاپن این روزها در طرح «احیای منطقه‌‌‌ای» به هر خانواده‌‌‌ به ازای هر فرزند یک میلیون ین (۷۶۰۰ دلار) پرداخت می‌‌‌کند تا از این شهر خارج شوند. خانواده‌‌‌ها در صورتی این مبلغ را دریافت می‌‌‌کنند که حداقل پنج سال در خانه‌‌‌های جدید خود در روستا زندگی کنند و یکی از اعضای خانواده حتما باید شاغل باشد یا قصد راه‌‌‌اندازی یک کسب‌‌‌وکار را داشته باشد. دولت می‌‌‌گوید افزایش روند دورکاری، فرصت‌‌‌های اقتصادی زیادی در ژاپن ایجاد کرده و به افزایش جمعیت در شهرهای کوچکی مثل شیراهام که با پرواز یک ساعت با توکیو فاصله دارند، منجر شده است.

آمریکا

ورمونت، ایالتی در شمال شرقی آمریکاست که به هر فردی که برای کار به این ایالت مهاجرت کند، کمک‌‌‌ هزینه ۷۵۰۰ دلاری، پرداخت می‌‌‌کند؛ به‌‌‌ویژه نیروهای دورکار. «برنامه مشوق تغییر مکان نیروهای کار» اخیرا توسعه یافته تا مشاغل مختلف را دربربگیرد. لیندسی کرل، دبیر آژانس تجارت و توسعه جوامع ایالت ورمونت، می‌‌‌گوید: «این برنامه به تنهایی نمی‌‌‌تواند چالش‌‌‌های جمعیت‌‌‌شناختی ما را حل کند، اما قطعه‌‌‌ای از پازل ما برای اجرای برنامه‌‌‌های توسعه اقتصادی است.»

اسپانیا

دولت اسپانیا 10 میلیارد یورو از «صندوق احیای پساکووید» اتحادیه اروپا را به متوقف کردن کاهش جمعیت روستایی اختصاص داده است. از سال 1950 جمعیت مناطق روستایی در حوزه‌‌‌هایی که تقریبا نیمی از مساحت اسپانیا را پوشش می‌‌‌دهند، کاهش یافته، به‌‌‌طوری که 23 استان عمدتا روستایی این کشور به‌‌‌‌‌‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته‌‌‌اند. به گفته اندیشکده اسپانیایی‌Funcas، کاهش جمعیت در برخی مناطق از 50 درصد هم فراتر رفته است. طرح بازیابی جمعیت روستایی اسپانیا، می‌‌‌خواهد سهم این مناطق روستایی در «تولید ناخالص داخلی» (GDP) را افزایش دهد. مناطق نامبرده در حدود 30 درصد اقتصاد اسپانیا نقش دارند، در حالی که سهم مناطق روستایی فرانسه و آلمان حدود 40 درصد GDP ملی آنهاست.

سوئیس

ساکنان روستای آلبینن سوئیس که  یک منطقه‌‌‌ کوهستانی خوش‌آب و هواست و با فرانسه و ایتالیا مرز دارد، برای اجرای طرحی که به افراد برای سکونت در این روستا پول پرداخت شود، رای مثبت دادند. در حال حاضر کمتر از 250 نفر در این روستا زندگی می‌‌‌کنند. ساکنان جدید 27 هزار دلار دریافت می‌‌‌کنند، اما شرایطش این است که زیر 45 سال سن داشته باشند، حداقل 10 سال سکونت کنند و حداقل 215 هزار دلار سرمایه‌‌‌گذاری ملکی در این روستا داشته باشند. در ضمن، جامعه روستایی گراسدیتویل سوئیس (Grossdietwil) به افراد زیر 30 سال برای اقامت مبلغی پرداخت می‌‌‌کند.

ایتالیا

دولت‌‌‌های محلی در برخی مناطق مثل پیدمونت در شمال و توسکانی در مرکز ایتالیا، خانه‌‌‌هایی با اجاره تنها یک یورو در اختیار افراد می‌‌‌گذارند تا آنها را به زندگی در مناطق روستایی تشویق کنند. همچنین شهرداری سانتو استفانو، روستایی که قدمت آن به قرون وسطی می‌‌‌رسد و 115 نفر جمعیت دارد، در سال 2020 طرحی را معرفی کرد که به افراد بیش از 8 هزار یورو برای سکونت سه‌ساله در این روستا کمک هزینه پرداخت می‌‌‌کند.

در این طرح، به افراد خانه موقت داده می‌‌‌شود و اگر استارت‌‌‌آپ کارآفرینانه‌‌‌ای راه‌‌‌اندازی کنند، وام بلاعوض 20 هزار دلاری دریافت می‌‌‌کنند. هدف این طرح این است که مراکز شهری و روستایی کم‌‌‌جمعیت احیا شوند و ساختمان‌‌‌هایی که در شرایط بد رها شده‌‌‌اند، بازسازی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

پرتغال

در سال 2020 دولت پرتغال یک طرح کمک‌‌‌ هزینه زندگی روستایی موسوم به Emprego Interior را معرفی کرد که بر اساس آن، افراد دورکار برای زندگی در مناطق روستایی می‌‌‌توانند 4827یورو پول دریافت کنند. در بیشتر مناطق روستایی پرتغال، این مبلغ، هزینه اجاره سالانه یک خانه کوچک را پوشش می‌‌‌دهد. متقاضیان حداقل یک سال باید در مناطق روستایی اقامت داشته باشند.

مزیت دورکاری

مارکوس اندرسون، مدیر عامل شرکت مشاوره Future Place Leadership  در مصاحبه با بی‌‌‌بی‌‌‌سی گفته: «تغییر به سمت دورکاری، یک فرصت بی‌‌‌سابقه در اروپا ایجاد کرده تا مناطق روستایی نجات پیدا کنند. خیلی از این مناطق از نظر اقتصادی در آستانه ورشکستگی هستند. این فرصت بزرگ باعث می‌‌‌شود مناطق روستایی افرادی را که واقعا نیاز دارند جذب کنند؛ افرادی در سن کار که بچه‌‌‌های کوچک دارند یا در آستانه تشکیل زندگی هستند.» تاتیان رویل، دانشمند علوم اجتماعی، می‌‌‌گوید دورکاری می‌‌‌تواند آینده‌‌‌ای بدون مرز و فراگیر ایجاد کند و در عین حال باعث می‌‌‌شود یک نیروی کاری جهانی و واقعا متنوع داشته باشیم. 
 
https://asr8.ir/vdce.f8zbjh87n9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما