بیش از دو هزار نفر با امضاء پویشی مدعی شده‌اند یک صرافی و مرکز خیریه از آن‌ها کلاه‌برداری کرده است.
کارزار مالباختگان: عوامل صرافی بِلِم را شناسایی و دستگیر کنید
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، در کارزاری که 19 اردیبهشت آغاز شده و تا 18 خرداد ماه ادامه دارد، امضا کنندگان از کلاه‌برداری صرافی بلم (belem) و خیریه شبدر چهار برگ (four leaf clover) شکایت کرده و خواستار شناسایی عوامل مربوطه شدند.

در این پویش آمده است «طی ماه‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از هموطنان در سراسر ایران در دام سایت کلاهبرداری بلم (belem) و خیریه شبدر چهار برگ (four leaf clover) که خود را حامی موسسات خیریه و کمک به قشر ضعیف جامعه معرفی کرده بود، گرفتار شده‌اند و این سایت با وعده‌های دروغین سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، با مکر و ترفندهای خاص اقدام به جذب سرمایه (به‌صورت ارز دیجیتال) و مسدود کردن حساب‌ها نموده و اخیراً این سایت مسدود و گردانندگان آن از دسترس خارج شده‌اند».

آن‌ها از رئیس قوه قضاییه و فرمانده فراجا درخواست کردند «با عنایت به اینکه تعداد بسیار زیادی از مردم ایران در این سایت سرمایه‌گذاری نموده و اکنون با کلاهبرداری عظیمی مواجه گردیده‌اند، از ریاست محترم قوه قضائیه و فرمانده محترم فراجا (پلیس اقتصادی) درخواست ورود، شناسایی و دستگیری عوامل کلاهبرداری و رسیدگی جهت احقاق حق مالباخته‌های این سایت کلاه‌بردار مورد تقاضا می‌باشد».

صرافی بلم وب‌سایتی بود که خود را یک پلتفرم خدمات اطلاعات بلاک‌چین بین‌المللی معرفی می‌کرد و ماموریت خود را ساخت یک پلتفرم خدمات اطلاعاتی با کیفیت بالا در بلاک‌چین می‌دانست. بلم اعلام کرده بود شعبه‌هایی در ایالات متحده، کانادا، سنگاپور، کره جنوبی، ویتنام، فیلیپین، امارات متحده عربی، ژاپن، مصر، ترکیه، اندونزی و تایوان دارد اما تمام این‌‌ها ادعاهایی‌ بود که بلم مطرح کرد و در همان سطح «ادعا» هم باقی ماند.

صرافی belem یک پلتفرم سرمایه‌گذاری تنظیم نشده و بی مجوز بود. درست مانند Forexstackprofit.com که چندی پیش از دسترس خارج شد و سرمایه کاربران خود را به باد داد. مشکل پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری فاقد مجوز این است که قابل اعتماد نیستند و هر زمان که بخواهند بدون اطلاع کاربران از دسترس خارج می‌شوند.

صرافی بلم قوانین و مقررات خود را از صرافی هوبی کپی برداری کرد. این در حالی بود که آن‌ها در ابتدا اصلا بخشی به نام قوانین و مقررات نداشتند و احتمالا آنقدر برای این موضوع مورد انتقاد قرار گرفتند که این بخش را اضافه کردند؛ آن هم با کپی کردن از یک پلتفرم دیگر.

بر اساس تحقیقی از سایت کریپتو ادونجر، پروژه‌های کلاهبرداری پنج ویژگی مشترک دارند:

1. عدم شفافیت: یک پروژه کریپتو کلاهبرداری اغلب در مورد اهداف و برنامه‌های آینده‌اش گُنگ است. معمولا هم وایت پیپر ندارند. اگر هم داشته باشند کپی از یک وایت پیپر دیگر است یا جزئيات فنی ندارد. علاوه بر این، تیم پشت پروژه ممکن است ساختگی باشند یا خود را معرفی نکنند و به راحتی نتوان اعتبار آن‌ها را تایید کرد. بلم نه آدرس پستی ندارد نه شماره تلفن نه مشخص است توسط چه کسی اداره می‌شود. اطلاعات کاربران را هم از تلگرام واتساپ دریافت می‌کند.

2. وعده‌های غیرواقعی: یک پروژه ارزدیجیتال کلاهبرداری به سرمایه‌گذاران وعده بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری در یک دوره کوتاه مدت می‌دهد و معمولا هیچ توضیح یا توجیهی برای نحوه برنامه‌ریزی آنها برای دستیابی به این بازده ارائه نمی‌کند. belem ادعا می‌کرد سرمایه کاربران را در یک ماه دوبرابر افزایش می‌دهد.

3. نداشتن محصول کارآمد: یک پروژه رمزارزی فیک احتمالا یک وب سایت پر زرق و برق، شعارها و بنرهای بازاریابی دارد و معمولا هم در رسانه‌های اجتماعی سر و صدا به راه می‌اندازد. اما در واقع محصول و کاربرد خاصی ندارد که می‌تواند از عمر کوتاه پروژه یا کلاهبرداری بودن آن باشد. بلم هیچ محصولی نداشت.

4. پروژه‌های Copycat: یک پروژه رمزارزی کلاهبرداری ممکن است کپی‌برداری از یک پروژه قانونی باشد که اغلب از نام، لوگو، وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی مشابه استفاده کند. این کار برای سردرگمی سرمایه‌گذاران و مشروع جلوه دادن این پروژه انجام می‌شود.

5. عدم مشارکت جامعه: یک پروژه کریپتو سالم و خوب معمولا دارای یک جامعه فعال از سرمایه‌گذاران و حامیان است که در بحث‌های مربوط به پروژه شرکت می‌کنند. از طرف دیگر، یک پروژه کریپتو کلاهبرداری ممکن است یک انجمن کوچک یا غیرقابل استفاده یا یک جامعه ساختگی باشد که برای تبلیغ پروژه در رسانه‌های اجتماعی پول دریافت می‌کنند. در مورد صرافی belem کانال‌های مشکوک با گردانندگان ناشناس به طور مداوم در حال تبلیغ و پروموت سایت بلم بودند.

از سویی دیگر صرافی بلم به ادعای خود، به کاربران ایرانی خدمات می‌داد. با توجه به این‌که تقریبا 98 درصد صرافی‌های ارز دیجیتال به دلیل تحریم‌های بین المللی خدمات خود را به ایرانیان بسته‌اند، خدمات دهی به ایرانیان بدون تغییر آیپی جای تعجب دارد! همچنین در بررسی‌های انجام گرفته نام این صرافی در وبسایت معتبر Coinmarketcap یا سایت‌های مشابه آن وجود ندارد.

سایت بلم ادعا می‌کرد در شرایطی که کاربران ایرانی حق معامله به صورت بین المللی ندارند، به کاربران ایرانی خدمات ارائه میکند. مواردی از این دست را فقط در سایت های کلاهبرداری دیده‌ایم؛ چون اگر یک صرافی خارجی به کاربران ایرانی حق معامله بدهد حساب های خود صرافی مسدود می‌شود. مگر اینکه از راه‌های پولشویی اقدام به دور زدن قوانین بین‌المللی کند.

دنیای ارزهای دیجیتال به خودی خود ذاتا با ریسک همراه است و اگر قصد سود گرفتن از این بازار را دارید بهتر است سراغ پروژه‌های مشکوک نروید. در سایت نی‌نی سایت کاربرانی که تجربه فعالیت در سایت بلم را داشتند اکثرا گفته بودند حدس می‌زنند که belem.cc کلاهبرداری است اما چون پروژه در ابتدای راه است فعلا سود می‌دهد!

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این‌چنینی کاملا قمار است. در یک لحظه ممکن است سایت صرافی باز نشود، مالکان سایت را تعطیل کنند و تمام سرمایه مشتریان از بین برود...
https://asr8.ir/vdcbuwbzprhbf.iur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین