نمادهای «کترام» و «کحافظ» در 5 ماهه نخست 1402 رشد قابل توجه حجم صادراتی داشتهاند و مجموع عملکرد صنعت کاشی و سرامیک را مثبت کردهاند.
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، شرکتهای تولید کننده کاشی و سرامیک فعال در بازار سرمایه پس از عملکرد خوبی که در سال گذشته از خود نشان دادند، در سال ۱۴۰۲ نیز با افزایش حجم و ارزش فروش کل و صادراتی رو به رو شدند.
بر این اساس، هرچند نمی توان شرکتهای تولید کننده کاشی و سرامیک فعال در بازار سرمایه را به عنوان نماینده تمام تولید کنندگان این صنعت در ایران دانست، اما آمارها نشان میدهد که این شرکتها با نوسازی خطوط تولید و برنامه ریزی برای گسترش شبکه بازاریابی و فروش خود در داخل و خارج از کشور،توانستهاند بازدهی خود را افزایش دهند و جایگاه محصولات ایرانی را در سبد تقاضای جهانی تقویت کنند.
البته بایدتوجه داشت که بخشی از تقاضای این صنعت از طریق قانون صادرات برای واردات، به دست آمده و افرادی که قصد واردات محصولات دیگر به ایران را دارند، محصولات کاشی و سرامیکی را به مقاصد کشورهای هدف، صادر میکنند.
بررسی گزارش تولید و فروش این صنعت نشان میدهد در 5 ماهه نخست سال 1402، بیش از 33 هزار و 873 تن از محصولات این شرکتها در داخل و خارج از ایران به فروش رفته که از نظر حجمی رشد 110 درصدی را نشان میدهد.
شرکتها از محل فروش محصولات، 2 هزار و 723 میلیارد تومان درآمد کسب کردهاند که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 63درصد افزایش یافته است. در جداول زیر، تغییرات حجم و ارزش فروش کل و صادراتی کاشی و سرامیکیهای بازار سرمایه به تفکیک بررسی شده است.
دربخش صادراتی، آمار این شرکتها از رشد 1.9 درصد حجم و رشد 48.5 درصدی ارزش صادرات خبر میدهد.
براین اساس، شرکتهای کاشی و سرامیکی فعال در بازار سرمایه تا پایان مردادماه امسال بیش از یک هزار میلیارد تومان درآمد صادراتی شناسایی کردهاند.
در بین شرکتهای مقایسه شده تنها نماد «کلوند» با کاهش حجم فروش رو به رو شده و نمادهای «کسعدی»، «کپارس» و «کساوه» حجم صادرات خود را کاهش دادهاند.
درعوض، نمادهای «کترام» و «کحافظ» رشد قابل توجه حجم صادراتی داشتهاند و مجموع عملکرد صنعت را مثبت کردهاند.
بیشترین رشد درآمد نیز در نمادهای «کلوند» و «کحافظ» به ثبت رسیده است.