به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن، قیمت‌های دستوری در مسکن‌های حمایتی مانند مسکن مهر و نهضت ملی در تشدید مشکلات سازندگان مسکن موثر بوده است.
مهاجرت انبوه سازان به ترکیه | مشکلات سازندگان مسکن تشدید شده است
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، ایرج رهبر در مورد وضعیت مسکن در کشور گفت: مهاجرت سرمایه‌گذاران مسکن مخصوصا به کشور ترکیه در یکی دو سال اخیر شروع شده است.

وی افزود: دلیل اصلی مهاجرت سازندگان ایرانی تنگناهای اقتصادی و عدم رسیدگی به تعهدات و قراردادهایی است که با آنها بسته می‌شود. برعکس ما، کشورهایی که سرمایه‌گذاران ما به آنها مهاجرت می‌کنند شرایط را طوری فراهم می‌کنند که سرمایه‌گذاران سود مطمئن کسب کنند و به ادامه فعالیت در این کشورها ترغیب شوند.

رهبر با تاکید بر اینکه باید به این موضوع به طور جدی رسیدگی شود و برای سازندگان و سرمایه‌گذاران در داخل کشور انگیزه‌ ایجاد شود، بیان کرد: قیمت‌های دستوری در مسکن‌های حمایتی مانند مسکن مهر و نهضت ملی در تشدید مشکلات سازندگان مسکن موثر بوده است.

مهاجرت سرمایه‌گذاران به اقتصاد کشور لطمه می‌زند

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن درباره پیامدهای مهاجرت سازندگان در بخش مسکن گفت: اصولا هر سرمایه‌گذاری که از سرمایه‌گذاری در داخل کشور منصرف شود به اقتصاد کل کشور لطمه وارد می‌شود بر این اساس باید اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کنیم که در یک محیط مطمئن و با ریسک کم سرمایه‌گذاری می‌کند چرا که هر چقدر ما در این زمینه‌ها فعال باشیم به رشد و رونق اقتصادی کمک کرده‌ایم. در بخش مسکن هم با توجه به اینکه ما به ساخت و ساز نیاز داریم باید از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم.

رهبر با بیان اینکه اما متاسفانه به جز مباحث مربوط به مالیات و بیمه، موانع بسیاری بر سر راه سازندگان مسکن در کشور ایجاد می‌شود، ادامه داد: بانک‌ها موانع زیادی برای سازندگان مسکن ایجاد می‌کنند برای نمونه حساب‌های بانکی سازندگان مسکن که در پروژه مسکن مهر فعال بودند بسته شده است وقتی هم آنها علت را جویا شدند اعلام شد که تسهیلات بانکی که متقاضیان در آن زمان دریافت کردند وصول نشده است.

وی افزود: سازنده وظیفه‌اش فقط ساخت است و چندین سال زحمت کشیده و کار خود را انجام داده و این موضوع هیچ ارتباطی به آنها ندارد و مربوط به واگذارکننده و متقاضیان است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن افزود: در همین ارتباط در شهر جدید پردیس حساب ۱۳۷ شرکت سازنده قفل است در حالی که ما برای پیشبرد طرح‌های مسکن به خصوص طرح‌های حمایتی مانند طرح نهضت ملی مسکن به همکاری این شرکت‌ها نیاز مبرم داریم و همین مشکلات و موانع است که انگیزه سازنده و سرمایه‌گذار را از بین می‌برد و او مجبور به مهاجرت می‌شود.

رهبر با تاکید بر اینکه مسئولین باید به این مسائل رسیدگی کنند، عنوان کرد: ما این مشکلات را به وزارت راه و شهرسازی و حتی شورای مسکن استان مطرح کرده‌ایم که باید هر چه زودتر رسیدگی شود.

عدم هماهنگی و ضعف مدیریت سد راه پروژه‌های ساخت مسکن

مهاجرت سازندگان ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که کماکان مشکل بزرگ بازار مسکن، کمبود عرضه است. کمبود مسکن باعث افزایش چشمگیر قیمت مسکن و به تبع آن رشد صعودی اجاره‌بها شده است. در این زمینه، تولید مسکن همواره مورد تاکید کارشناسان بخش مسکن بوده و دولت‌ها هم با برنامه‌های مختلف سعی در ساخت مسکن داشته‌اند.

وی افزود: دولت سیزدهم نیز برنامه‌هایی را در این بخش ارائه داده است که از مهم‌ترین آنها ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن است که بر اساس آن قرار بود ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال ساخته شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: نهضت ملی مسکن کند پیش می‌رود و از برنامه‌های اعلامی عقب است و نهایتا تا امروز زیر ۵۰۰ واحد هم عملیاتی نشده است.

رهبر با بیان اینکه باید تلاش بیشتری شود تا وعده‌ها و برنامه‌های اعلام شده عملیاتی شود، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت در این طرح باید سرعت بیشتری بگیرد نه اینکه ما بر سر مباحثی مانند قیمت‌گذاری نهضت ملی مسکن یک سال معطل بمانیم!

وی با بیان اینکه شاهد کم‌کاری ارگان‌های مختلف در پیشبرد طرح نهضت ملی هستیم، گفت: از طرف مجلس به دولت تکلیف شده است که ظرف ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکن بسازد و ما از همان ابتدا آمادگی کامل خود را اعلام کردیم و در این زمینه دولت به زیرمجموعه‌های خود محول کرده است که در اجرای این طرح نهایت همکاری را داشته باشند.

رهبر ادامه داد: اما همچنان شاهد ناهماهنگی و عدم همکاری ارگان‌های مختلف هستیم چنانچه زمین‌های دولتی که قرار بود به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود، آزاد نشده است و تا زمانی که این موانع رفع نشود طرح‌های بخش مسکن نیز به ثمر نخواهد رسید.
 
https://asr8.ir/vdcc.4qia2bqsxla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین